Boeien en binden

Januari, februari, maart. Veel onderwijsinstellingen zetten hun deuren open voor toekomstige leerlingen en studenten. Zeker voor opleidingen transport en logistiek een belangrijk moment om hen te
vertellen en liefst te laten ervaren hoe leuk en uitdagend de sector is. En heb je als opleiding en bedrijf die
jongeren eenmaal binnen, dan is het zaak dat zo te houden. In deze uitgave vertelt Ronald Kleij, praktijkopleider bij Distrivers, hoe hij dat doet. “Jongeren boeien, binden en motiveren door leuke opdrachten, afwisseling, ontwikkelingsmogelijkheden en persoonlijke aandacht.” Vooral dat laatste is volgens Kleij cruciaal.

Dat tot zijn recht laten komen van medewerkers, is ook wat master driver trainer Johan Akkerman bepleit. Hij vertelt hoe hij chauffeurs van bedrijven die een Scania hebben aangeschaft, de ins en outs leert van de nieuwe trucks en e-trucks. Hij adviseert bedrijven daarbij altijd alleen chauffeurs op elektrische vrachtwagens te
laten rijden die dat echt leuk vinden. “Chauffeurs met diesel in de aderen, die hebben daar geen lol in.” Kortom van leerling, stagiair tot chauffeur geldt: wil je boeien en binden, ga dan voor persoonlijke aandacht en een aanpak op maat.

In deze uitgave ook een ervaringsverhaal over de voors en tegens van spiegels en camera’s op vrachtwagens. En hoewel de voordelen legio zijn, moeten de meeste chauffeurs er erg aan wennen, en blijft de voorkeur persoonlijk.

En dan nog de uitgestelde renovatie van de Rotterdamse Van Brienenoordbrug. TLN is kritisch richting Rijkswaterstaat en voorziet de komende jaren snelheidsbeperkingen en erger nog: een aslastbeperking. Met als
gevolg omrijdroutes, extra files, vertraging en extra uitstoot. Als het gaat om boeien en binden, dan heeft RWS nog wat te doen.