“Waterstof gaat het winnen van batterijelektrisch”, zegt prof. dr. Ad van Wijk. Maar, zegt TNO-consultant Maarten Verbeek: “De minpunten van waterstof blijven vaak onvermeld.” In deze uitgave van Transport & Logistiek staan energiedragers centraal. Lees in verschillende artikelen meer over voertuigvervangingsplannen, de regierol van gemeenten in de transitie naar elektrische logistiek, de positie van lng, de dieselprijs en trolleytrucks.

In het kader van 30 jaar Transport & Logistiek kijken we met Scania-mannen Nico van der Klugt en Leroy Paulina naar de historie en toekomst van de vrachtwagen. “Het duurt geen twintig jaar meer voordat autonoom rijden met vrachtauto’s op snelwegen wordt toegestaan.” Een andere blik in de (nabijere) toekomst is die op de grondige vernieuwing van de Van Brienenoordbrug. Wat staat er de komende jaren te gebeuren?

De redactie gaat de weg op met de DAF CF Electric en doet een verbruikstest met een Scania 460R Super. Ook brengen we een bezoek aan de DAF-locatie Westerlo, België. Daar nemen we een kijkje achter de schermen van het productieproces van de nieuwe DAF’s XF, XG en XG+.

In de rubriek Aandocken stelt VTS-ceo Joost Hafmans dat het zelfbewustzijn in de sector transport en logistiek wel mag groeien, maar dan wel “zonder arrogant te worden”. En de nieuwe Transport & Logistiek-columnist Bas Koopmanschap confronteert de lezer met de vraag/opmerking: “Hoezo is mensen ontslaan asociaal?”