Reden genoeg voor een test van de nieuwste generatie, in een full- optie uitvoering en met 520 pk. Met zijn nieuwe uiterlijk en vooral met het nieuwe interieur met een bijzonder fraai en functioneel dashboard, wist MAN al veel chauffeurs te bekeren tot dit merk. Chauffeurs die tot voor kort MAN links lieten liggen zijn om, nadat ze er kennis mee gemaakt hebben.

Vooral het nieuwe interieur en de bediening van de audio- en navigatie scoort hoog. Geen vettige vingers op een touchscreen, maar met je pols op een steuntje een wieltje bedienen is een vondst. Dat vergt enige gewenning, maar het werkt prima. Ook is wordt alle informatie op het dashboard duidelijk weergegeven. Verder is er de elektronische handrem. Daardoor kon de grote console van de vloer verdwijnen, waardoor de ruimte indruk van de cabine belangrijk vergroot werd. Bovendien kwam er hierdoor plaats voor twee grote schuiflades, met in één daarvan een ruime koelkast.

Testroute Transport & Logistiek

Transport & Logistiek schakelt over naar een nieuwe testroute voor zware trucks. We beginnen de test bij Nobis in Asten, waar alle details genoteerd en gemeten worden. Na het aftanken bij de Shell vertrekken we via Eindhoven en Maastricht naar de Ardennen, om daar de prestaties op de steile hellingen te testen. Het keerpunt is bij Steinebrück, vlak voor de Duitse grens bij Prumm, waarna de route via Luik en Maastricht terug gaat naar Nederweert. Vanaf afslag 39 aan de A2 wordt er binnendoor terug gereden naar Asten. Op de snelweg rijden we niet precies tachtig, maar 83 km per uur. Daarmee rijden we in de flow mee van het overige vrachtverkeer en dat geeft een realistischer beeld van het verbruik.

Doordat er verschillende meetpunten zijn, worden drie trajecten gemeten, namelijk het vlakke gedeelte snelweg, het binnendoortraject en het zware bergtraject. Na een correctie van de afwijking van de verbruiksmeter door onder meer de temperatuur van de brandstof te meten, ontstaan hierdoor drie verbruik cijfers. Voor een correcte meting en een onderling vergelijk wordt er altijd gereden met dezelfde Pacton drie-assige schuifzeiloplegger met ballast.

Ruimste GM-cabine

De GM-cabine is de ruimste slaapcabine die MAN levert. De instap gaat vlot via drie treden en dat zorgt er voor dat er in de cabine een klein opstapje is naar het middendeel. Hinderlijk is dat niet, het heeft zelfs voordelen boven een vlakke vloer. Hiermee worden werk- en leefgedeelte namelijk gescheiden. Het interieur ziet er goed verzorgd uit, met prima bedden en voldoende opbergruimte.

Handig zijn de schakelaars in het deurpaneel, waardoor de chauffeur niet naar binnen hoeft om bijvoorbeeld de alarmlichten in te schakelen, of de ramen te sluiten bij een bui. Verder zijn er aan beide kanten van de cabine ruime opbergvakken aanwezig. Opvallend zijn de nieuwe, aerodynamische details aan de cabine. Zo zijn er extra rubber afdichtingen bij de deuren en rubber flaps aan de zijfenders gemonteerd voor een nog betere luchtstroom langs de auto. Ook de A-stijlen zijn aangepast voor een betere stroomlijn. Verder dragen de Optiview camera’s bij aan een lagere luchtweerstand doordat de grote spiegelhuizen verdwenen zijn.

D26-motor

De MAN TGX is leverbaar met D26-motoren van 440, 480 en 520 pk. Voor al deze motoren geldt dat de Euro 6uitvoering 10 pk meer vermogen levert, terwijl het verbruik met 3% daalde. Dit werd gerealiseerd door allerlei technische optimalisaties aan zowel de hardware als de software. Zo zijn de zuigers opnieuw vormgegeven en is de compressie verhoogd tot 22:1. Hierdoor ontstaat een efficiëntere verbranding en dat leidt tot meer vermogen en een lager verbruik.

Verder is er een nieuwe, ééntraps turbo en wordt er ‘soft EGR’ toegepast. De zes-cilinder heeft een inhoud van 12,419 liter en levert in deze uitvoering 520 pk (382 kW) en een maximaal koppel van 2650 Nm. Dat koppel is beschikbaar tussen 930 en 1350 toeren. Als versnellingsbak is de AsTronic gemonteerd, die bij MAN TipMatic genoemd wordt. Het is een ‘direct drive’ versnellingsbak, zonder overdrive dus. In combinatie met de 1 op 2,31 overbrenging zorgt dat voor net onder de 1000 toeren bij 80 km/h. Onze testauto is voorzien van de krachtigste D26 motor, met 520 pk en een koppel van 2650 Nm.

Lees ook: DB Schenker neemt vanaf 2024 eerste MAN e-trucks in gebruik

Slimme veiligheid

Met de testauto laat MAN zien wat er allemaal leverbaar is. Zo is de truck uitgerust met frontdetectie, en een actief stuursysteem dat ingrijpt in het stuur als de chauffeur buiten de lijnen dreigt te raken. Verder is er een bijzonder geavanceerd ACC-systeem met predictive control, ‘Efficient Cruise 3’ genaamd. Het bedienen ervan is eenvoudig, in tegenstelling tot sommige andere merken. Verder maakt de truck gebruik van allerlei slimme software, zoals Efficient Roll met Dynamic Sailing, waarbij de neutrale versnelling wordt ingeschakeld als dat kan. Bijvoorbeeld als het licht bergafwaarts gaat. Als er daarna een stijging komt dan zorgt dit systeem ervoor dat de snelheid op kan lopen tot 93 km/h, maar nooit langer dan 30 seconden. Daarmee wordt een overtreding op de schijf voorkomen, maar zo maakt de truck wel net wat meer ‘schwung’ om weer boven te komen.

Verder kan de chauffeur kiezen uit vier verschillende Eco levels, waardoor de afwijking van de ingestelde cruise snelheid varieert. Ronduit geweldig is de Go- and Stop assist, waarmee file rijden heel comfortabel verloopt. Ook de normale ACC is verbeterd, waardoor deze nu beter en soepeler reageert op invoegend verkeer. Bijzonder is dat de MAN ook op niet snelwegen anticipeert op de situatie van de weg. Ruim voor een rotonde gaat het gas er al af, waardoor het uitrollen maximaal benut wordt.

Geen spiegels

Geheel in lijn met de huidige trend is de MAN uitgerust met het MAN OptiView-systeem. Geen spiegels dus maar camera’s. MAN doet dat op zijn eigen manier. Bij andere merken is er vaak een scherm in twee delen. Eén als hoofdspiegel, en de onderste voor de dode hoek. MAN werkt met twee camera’s aan beide kanten waarbij elk gebied zijn eigen beeld geeft. Op het scherm worden die beelden ‘aan elkaar gestikt’ tot één groot beeld.

Bij lage snelheden, tot 30 km/h is er een duidelijke verdeling, onder- en aan de buitenkant met daarin de dode hoek. Zodra de snelheid oploopt wordt dat bij de MAN één beeld, met in de randen een wat vertekend dode hoek beeld. Dat is even wennen, maar het is wel zo dat je het meteen ziet als er iets opduikt in de gevreesde dode hoek. Daarnaast is er aan beide kanten de actieve dode hoek radar. Die geeft ook seintjes als er wat gedetecteerd wordt.

De radar units voor de actieve dode-hoekbewaking.
Rustige reisgenoot

Nadat de tanks zijn gevuld rijden we via de A67 richting Eindhoven, om vervolgens via Maastricht en Luik de Ardennen in te gaan. De MAN blijkt een rustige reisgenoot. Het is lekker stil in de cabine en de techniek doet zijn werk voorbeeldig. Dat is ook het geval in de Ardennen. De 520 pk sterke krachtbron doet zijn werk uitstekend op de steile hellingen, waarbij de software keurig op tijd schakelt, terugschakelt en de retarder bedient. Op onze referentieberg blijken de 520 paardenkrachten ook echt aanwezig te zijn, ondanks de gekozen Eco mode.

Eénmaal terug aan de pomp in Asten worden de tanks weer afgevuld en begint het rekenwerk. Door de temperatuur van de brandstof voor de rit te vergelijken met die na aankomst kan het volume verschil door de warmte gecorrigeerd worden, waarna de brandstof verbruiksmeter geijkt wordt. Uiteindelijk komen we op een verbruik op het vlakke snelweg gedeelte over 159,1 kilometer uit van 22,9 liter op 100 kilometer. Dat is een keurig cijfer voor een 40 tons combinatie.

Conclusie

Na deze hernieuwde kennismaking kunnen we stellen dat MAN een truck in de markt heeft gezet die aan alle kanten pluspunten scoort. Het merk had al een uitstekende reputatie waar het ging om de TCO maar daarbij heeft de nieuwe generatie ook de looks. Verder blijken de technische, softwarematige en aerodynamische verbeteringen hun werk te doen, getuige het keurige verbruik.

Feiten op een rij:

Combinatiegewicht: 39.470 kilo
Leeggewicht trekker: 7.688 kg
Verbruik bergtraject (143,3 km): 36 liter op 100 km (1:2,77)
Verbruik binnendoor-stadstraject (23,72 km): 35,58 liter op 100 km (1:2,81)
Verbruik snelwegtraject (159,1 km): 22,9 liter op 100 km (1:4,36)

Tekst: Iep van der Meer