“DB Schenker en MAN bewandelen samen de weg naar een elektrische toekomst. De vraag naar onze volledig elektrische truck is nu al enorm. Elektrificatie komt nu echt op stoom, ook omdat steeds meer klanten zichzelf zeer ambitieuze decarbonisatiedoelstellingen opleggen. Dit heeft een directe impact op logistieke ketens”, verklaart Alexander Vlaskamp, ceo van MAN Truck & Bus.

Netto emissievrij transport over land

Cyrille Bonjean, hoofd Land Transport bij DB Schenker Europe: “We willen zo snel mogelijk praktijkervaring opdoen met elektrische trucks. Zo kunnen we de toeleveringsketens in hoog tempo klimaatvriendelijker maken. Daarom was het voor ons belangrijk om als eerste bedrijf MAN’s e-truck in gebruik te kunnen nemen. Dit brengt ons weer een stap dichter bij ons doel om in 2040 netto emissievrij transport over land te kunnen aanbieden.”

In de eerste helft van 2024 worden de eerste e-trucks in een kleine serie geproduceerd in de hoofdvestiging in München. Met de ondertekening van de overeenkomst is DB Schenker de eerste pilotklant. De samenwerking omvat ook het opzetten van een eigen laadinfrastructuur, een intelligente routeplanning en andere digitale diensten van MAN Digital Solutions, zoals eManager, ServiceCare en de MAN Driver App. DB Schenker wordt daarom ondersteund door 360°-advies van MAN Transport Solutions, inclusief routeanalyse, laadstrategie, planning van de laadinfrastructuur en optimalisatie van de energievraag.

De eerste tien MAN’s e-truck die DB Schenker in 2024 in gebruik neemt, worden volume-trekkers. De lage koppelschotelhoogte van ongeveer 950 mm maakt het mogelijk om volumetrailers met een binnenhoogte van drie meter elektrisch te transporteren. 

Productie e-trucks

De productie van de toekomstige e-trucks wordt sinds 2021 bij MAN voorbereid in het MAN eMobility Center, waarbij conventionele dieseltrucks en elektrische trucks in de opstartfase van elektromobiliteit op dezelfde assemblagelijn worden geproduceerd. Belangrijke componenten van de e-trucks zijn in de toekomst afkomstig uit de MAN-fabriek in Neurenberg. Ze produceren op deze locatie de hoogvoltage-accu’s – nu nog in kleine serieproductie -, maar vanaf begin 2025 worden de accupakketten in grote series gebouwd. Daartoe investeert de onderneming de komende vijf jaar ongeveer 100 miljoen euro in deze productielocatie, waar van oudsher verbrandingsmotoren worden gemaakt.

Lees ook: Op weg naar emissievrij transport