De Romein Group is specialist in civiele techniek voor onder andere leidingbouw en kabelwerken met hoofdvestiging in Veendam. Het bedrijf heeft nevenvestigingen in België, Frankrijk en Duitsland is een Europese speler op het gebied van kabel- en pijpleidinginfrastructuur. Maar het bedrijf voert ook veel projecten uit in de grond, weg- en waterbouw.

Chauffeurs hebben inbreng

De Romein beschikt over een grote hoeveelheid specialistisch materieel. “Maar bij De Romein gaat het toch in de eerste plaats om mensen”, meent cfo Ina Burema. “Bij ons werken specialisten die een grote mate van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid hebben. En wij vinden dat die mensen inbreng moeten hebben als het gaat om de aanschaf van materieel: zij moeten er mee werken. Voor het transport van ons eigen materieel hebben wij twintig trucks”, vertelt Burema. "Daarmee vervoeren we niet alleen onze machines maar ook bouwmaterialen. Tot nu toe waren wij fervente gebruikers van Duitse producten. Maar zoals ik al aangaf, zijn de mensen ons kapitaal: dáár zit onze kracht. Dus als onze chauffeurs aangeven dat ze liever een Scania willen, dan nemen we dat zeker mee in de besluitvorming.”

Scania 770S V8 8x4

De nieuwe 770S V8 8x4 is daarvan het resultaat. “Eigenlijk gingen we eerst voor een Scania 650S”, zegt Burema. “Maar toen bekend werd dat er een nog krachtiger motor met 770 pk zou komen, zette Robin zijn zinnen daarop. De truck is een beetje op de groei gekocht”, meent Burema. “Op dit moment hebben we een overdaad aan kracht. Maar de komende drie jaar zie ik ons machinepark alleen maar zwaarder en groter worden. En dan kunnen we die power echt wel gebruiken.” 

scania 770s zwaartransport

De nieuwe truck komt turnkey af fabriek. Het speciale deel is bij LaxÄ Special opgebouwd. Dat komt omdat de set-up heel compact is gehouden voor een optimale manoeuvrability. Daardoor is er geen ruimte voor tanks en luchtketels aan het chassis. Dat zit nu allemaal op een speciaal rek achter de cabine. Ook de fenders zijn daarop aangepast. De Romein koos voor het zwaarste chassis met een innerliner, een retarder met ACC en een schuifschotel met een 3,5 inch-opening voor een zware kingpin. Dat is ook wel nodig want de truck heeft een ontheffing tot 180 ton.

Een week lang op Ă©Ă©n project

“De jongens slapen naar verhouding weinig in de auto”, vertelt Burema. “Wij maken niet zoveel kilometers. En ook telt dat waar wij komen vaak helemaal niets is. Dus we brengen er onze eigen infra heen, inclusief slaapplaatsen, stroom en een uplink voor onze computers. Dat is vaak een compleet dorp. Nu is dat niet de primaire plaats voor onze chauffeurs. Zij halen en brengen. Maar soms zijn ze wel een week op een project om allerlei materieel naar de juiste plaats te brengen. Want zo’n project kan wel 100 kilometer lang zijn.” 

Lees ook: Eerste Nederlandse Scania 770S V8 voor bergingsbedrijf Hendriks