Simon Loos startte in juni 2020 met het testen van een prototype van de eActros. Tijdens de tests met het prototype van de eActros deed Simon Loos vanaf 2020 meer dan 100.000 kilometer praktijkervaring op.

De transportondernemer nam vorig jaar zeven eActros bakwagens op vier standplaatsen in gebruik. Die zet het bedrijf momenteel in om vanuit distributiecentra van diverse klanten, supermarkten en horeca in hoofdzakelijk de Randstad te bevoorraden. Dit jaar stromen er ruim twintig eActrossen het wagenpark in.

Altijd 220 kilometer

De elektrische trekker is gebaseerd op dezelfde technologie als de eActros 300 bakwagen. Met een geïnstalleerde batterijcapaciteit van 315 kWh is het mogelijk om – onder alle omstandigheden – een rijafstand af te leggen van 220 kilometer. De eActros 300 trekker is de eerste trekker die af-fabriek is uitgerust met een ePTO met 400 V AC voeding ten behoeve van de koelmachine op de trailer.

De trekker kan worden opgeladen met maximaal 160 kW: de drie accupacks hebben iets meer dan een uur nodig om van 20 naar 80 procent te op te laden bij een standaard DC-snellaadstation met een laadstroom van 400 A. Het voertuig is compatibel met alle gangbare opleggers, rekening houdend met de maximaal toegestane totale lengte trekker-oplegger-combinatie.

Batterijpakketten

De batterij-elektrische Mercedes-Benz eActros rolt sinds 2021 van de band in de fabriek. De truck is uitgerust met drie (eActros 300) of vier batterijpakketten (eActros 400). Die bieden elk een geïnstalleerde capaciteit van 112 kWh. Met vier accupacks heeft de eActros 400 een actieradius tot 400 kilometer. Het technologische middelpunt is de e-as met twee geïntegreerde elektromotoren en een transmissie met twee versnellingen. Beide vloeistofgekoelde motoren genereren een continuvermogen van 330 kW en een piekvermogen van 400 kW. Bovendien kan de chauffeur bij anticiperend rijden elektrische energie terugwinnen. De energie die bij het remmen wordt gewonnen, gaat terug naar de accu's van de eActros en is dan weer beschikbaar voor het rijden.

Energieterugwinnen

Tientallen chauffeurs van Simon Loos hebben een training gevolgd, ontwikkeld voor de eActros. Die helpt chauffeurs om zich bewust te worden van belangrijke veiligheidsaspecten van het hoge voltage. Zo kunnen ze er veilig mee op pad. Ook zaken als de bediening en de werking van de energieterugwinning komen aan bod.

Lees ook: Volvo krijgt recordorder tot 1.000 elektrische trucks