Al eens eerder bracht DAF bracht de nieuwe generatie trucks XD uit 2022 en de XF, XG en XG⁺ uit 2021 voor het voetlicht. Dat was onder de warme Spaanse zon (zie T&L12 uit 2022). “We hebben sinds de lancering 90.000 orders geschreven”, moet manager PR Rutger Kerstiens van het hart. In ons eigen land kan ditmaal ook de reeks meer-assige voertuigen worden getest, net als de dubbelaangedreven trekkers en bakwagens voor on- en off-roadtoepassingen en de nieuwe XDC en XFC bouwvoertuigen. De laatste constructies zijn voor het eerst ook leverbaar in 4x2 asconfiguratie.

DAF introduceert verder de nieuwe Extra Robust-uitvoering van de XD en XF: on-road uitvoeringen met een off-road cabine. Het voordeel van deze cross-over is dat hij minder schadegevoelig is.

Daarmee is de Extra Robust geschikt voor ondernemingen in bijvoorbeeld de bouw en de gemeentelijke sector, die behoefte hebben aan de laagste schadegevoeligheid, maar tegelijkertijd geen volledige off-roadcapaciteiten nodig hebben. Het robuuste front met zijn hoog gemonteerde bumper wordt altijd gecombineerd met een geïntegreerde onderrijbeveiliging aan de voorzijde en is beschikbaar op alle XD en XF bakwagens en trekkers.

Bouwvoertuigen

De bouwvoertuigen XDC en XFC hebben een kenmerkend uiterlijk meegekregen. Zo is de grille niet zilverkleurig, zoals bij de andere familieleden, maar zwart. Verder is de truck uitgerust met een robuuste stalen bumper, een stalen beschermingsplaat voor de radiateur en twee onderhoudsvrije LED-mistlampen. Die zijn diep in de bumper verzonken, voor bescherming. Een extra optie is een flexibele onderste opstaptrede.

De XDC en XFC zijn leverbaar als 8x4, 6x4 en nu ook als 4x2. Ze hebben een bodemvrijheid tot 40 centimeter. De oploophoek is 25 graden, en dat maakt ze volgens DAF praktisch voor toepassingen waarbij regelmatig off-road moet worden gereden.

Voor uitstekende tractie onder zware omstandigheden biedt DAF zijn XDC en XFC trucks daarnaast aan met onderhoudsarme tandemassen met dubbele aandrijving: van lichte 19-tons tandems met enkele reductie (SR1132T), bladvering en schijfremmen of trommelremmen tot 21- en 26-tons varianten (SR1360T) met enkele reductie, schijfremmen en luchtvering.

Voor zware en off-road toepassingen zijn de tandems van 21 en 26 ton ook leverbaar met naafreductie (HR1670T). De tandems zijn beschikbaar met een breed scala aan eindoverbrengingen van 3,46:1 tot 7,21:1, om de specificatie goed af te stemmen op de individuele taak.

Verder is een hydraulisch aangedreven vooras beschikbaar, die kan worden ingeschakeld als nóg meer tractie vereist is.

Opbouw en truck één machine

DAF Trucks komt met een nieuwe plug & play opbouwmethodiek om de opbouw-efficiency van trucks te verhogen.  “Het is fool proof, snel, feilloos én first time right”, stelt Raoul Wijnands, Manager Testing bij DAF.
“Als je vanaf nu een kipper bestelt en aangeeft welke opbouw je van welke opbouwer wilt – dan zorgen wij ervoor dat de truck die de fabriek uitrolt, is voorbereid én geprogrammeerd volgens de specificaties van de opbouwer. De opbouwer hoeft vervolgens alleen nog de kipper-body te monteren en de connectoren in te pluggen. Het hele opbouwproces kost hierdoor meestal maar een paar dagen.”

Testritten

Op de parkeerplaats van SnowWorld in Landgraaf staan twaalf perfect schoongewassen DAF-trucks strak in het gelid. Klaar om testritten mee te maken. Vier exemplaren vertrekken direct naar Groeve Hendriks Bedrijven, ook in de heuvels, een paar kilometer verderop. Daar aangekomen, moeten de deelnemers zich volgens veiligheidsvoorschriften uitdossen in gele veiligheidshesjes en zwarte schoenen met metalen neuzen, die in veel maten beschikbaar zijn. Ze staan voor het grijpen boven elkaar in kasten.

Bart Schoenmaker, in het dagelijkse leven docent voor monteurs bij DAF, zit met een brede grijns achter het stuur van de metallicgele DAF XFC. De kipper heeft een totaalgewicht van 33 ton en een sterke motor van 530 pk. De achterasratio draait de drijflijnratio vier keer zo langzaam als de twee achterwielen, legt hij uit. Dat kan handig zijn bij het ruige, soms modderige en gladde terrein in de groeve. Om de functie te demonstreren, rijden we even later heel traag door een stuk met plakkerige gelige klei, en de auto dreigt vast te gaan zitten.

Lees ook: Den Hartogh Logistics bestelt 11 nieuwe generatie DAF XG's

Offroadsoftware

“De auto vindt dit leuk”, geniet Schoenmaker, en nadat hij zachtjes gas geeft, rijdt de auto schijnbaar moeiteloos verder met behulp van de versnellingsbak met offroadsoftware. Even later rijden we achteruit een steile helling op. Ook al geen enkel probleem. Het Hill Start Aid Systeem zorgt ervoor dat we niet naar achteren kantelen. Naar beneden kiest de testchauffeur de eerste versnelling en we rijden tussen de zes en acht kilometer. “De truck houdt die snelheid automatisch vast. Natuurlijk spaar je brandstof als je een hogere versnelling kiest.” Fijn dat Schoenmaker dat vandaag achterwege laat.

Technisch specialist beproeving Benny Dirkx bij DAF bestuurt de DAF XFC 530 FT. De auto weegt 40 ton, heeft een trekconfiguratie van 4x2, is door een as aangedreven en heeft eveneens een motor van 530 pk. Duidelijk zichtbaar is dat de auto hoger op de banden staat. “Door de offroadsoftware gaat het schakelen wat bruusker en rijd je met hogere toeren”, zegt hij. “Deze auto is enigszins vergelijkbaar met een standaard weguitvoering.”

Grind ophalen

Chauffeurstrainer Pascal Hochstenbach verlaat de groeve met een offroad XFC 530 FAT omdat de tijd op is. De auto wordt aangedreven door twee achterassen en gestuurd door de vooras. “Deze auto is bijvoorbeeld heel geschikt voor wegonderhoud. Denk aan snelwegen in Duitsland bijvoorbeeld. Je kunt er grind mee ophalen in een groeve en vervolgens op pad gaan naar die wegwerkzaamheden.” De truck is uitgevoerd met de offroadsoftware en ‘rockfree’. Die optie laat de auto langzaam van achteren naar voren kantelen als hij vastzit, waarna je geheid door kunt rijden. Helaas is er geen tijd meer om in de groeve te toeren. We verlaten de groeve via een spoelbak, een omgekeerd wasapparaat. “Dat is bedoeld om de openbare weg te sparen.”

De vuilnisauto XD 340 FAG, compleet met gestuurde voorloopas, vertrekt vanuit de parkeerplaats van Snowworld richting milieustraat op een industrieterrein van Landgraaf. Een ritje van een kilometer of tien, vooral over de snelweg. De vuilnisauto is het kleine broertje van bovenstaande offroad-types.
“Deze truck rijdt prima op de snelweg”, vertelt Accountmanager Gaby Leurs. Hij prijst verder de ruime cabine en de kwaliteit van de geluidsinstallatie, compleet met subwhoofer. We naderen een rotonde en hij remt zachtjes op de motorrem, die drie standen heeft. Dat spaart banden, dus uitstoot. De vuilnisopbouw heeft verder een camera, zodat je in de cabine goed kunt zien wat er aan de achterzijde gebeurt.
Eenmaal bij de milieustraat aangekomen, komt een medewerker enthousiast aangelopen. Hij wil graag even achter het stuur plaatsnemen. “Ik heb 25 jaar met de voorloper van deze vuilnis opgehaald. En nu ga ik een ritje maken”, grapt hij.

25 opbouwers

DAF heeft deze methodiek ontwikkeld in overleg met 25 Europese opbouwers. De eerste voertuigen zijn inmiddels volgens dit principe opgebouwd. Welke opbouwers het zijn, laat de fabrikant in het midden.
Ook de functionaliteit van de opbouw wordt geïntegreerd. De opbouwer kan de volledige Human Machine Interface van het voertuig gebruiken, zodat de opbouw en truck als één machine met de chauffeur communiceren. Voor het centrale digitale display in het dashboard heeft de fabrikant 51 icoontjes ontworpen; van een truck die zand lost, tot stempels die niet vergrendeld zijn. Ook kan worden gekozen voor verschillende kleuren, tekstblokken en waarschuwingsgeluiden.
Kleine draaicirkel

Coos Edzas, manager parts & repair information van DAF stuurt met de XF 480 FAW. Bijzonder aan deze auto is de manoeuvreerbaarheid. Zelfs met lage snelheid kun je bijvoorbeeld een kleine draaicirkel rijden. Dat is te danken aan de aangedreven tandemas. De cabine van deze auto is toch ruim, ook al is het een dagcabine. Verder prijst Edzas het ruime zicht. Door de aflopende dashboard kijk je zelfs onder de ruitenwissers door naar het wegdek. En als de bijrijders-bioscoopstoel in de auto is opgeklapt, kun je via het extra raampje in de rechterdeur de zijkant van de truck rechtstreeks in de gaten houden.
In de afzetbakcontainer zit momenteel 40 ton. Dat maakt een functionaliteit als Predictive Cruise Control bijzonder handig, aldus Edzas. Deze technologie neemt de veranderingen in hellingspercentage mee, en werkt op basis van GPS. Doordat het systeem de auto hellingafwaarts laat uitrollen, zorgt het voor brandstofbesparing. En ook de ABS vindt Edzas een nuttige functionaliteit. Die zorgt ervoor dat je truck remt als jij per ongeluk een filesituatie over het hoofd ziet.

Rotonde

Ook Henk Wullems is van de partij in Zuid-Limburg. Normaal gesproken doet hij aan voertuigbeproeving, maar nu bestuurt hij een XF 480 FAN. Nadat hij is ingestapt zet hij eerst het stuur op de juiste hoogte. Dan draait hij de sleutel om.
Met een aanhanger is het gevaarte in totaal 18,5 meter lang. “Deze truck stuurt zowel via de vooras als via de achteras. Daardoor volgt de aanhanger mooier als je een bocht neemt.” Op de rotonde volgt de aanhanger inderdaad naadloos.
Nu zetten we een daling in van 6% met de auto met 40 ton grind in de aanhanger. En Wullems steekt de loftrompet over de ZF-intarder, een hydrodynamische retarder die in de versnellingsbak is geïntegreerd. “De intarder is een hele goed aanvulling op de motorrem”, legt hij uit. “Het rijdt als een luxe auto en maakt het comfortabel om in de bergen te rijden. Vroeger had je nog wel eens last van oververhitte remmen als je een noodstop moest maken. Daar heb je met de intarder geen last van.”

Lees ook: Van der Wal koopt 22 duurzame DAF's XG