Op 13 februari 1934 nam Piet van Tilburg een klein garagebedrijf over aan de Ginnekenweg het bedrijf in ‘P. van Tilburg-Bastianen’. Het familiebedrijf had het moeilijk in de Tweede Wereldoorlog, maar floreerde in de jaren daarna. De ruimte aan de Ginnekenweg werd te klein en in 1962 bouwde Piet een groot bedrijf aan de Backer en Ruebweg, ook wel bekend als ‘de Krochten’. In 1968 volgde ook een vestiging in Etten-Leur en groeide TB door.

De Van Tilburg-Bastianen Groep vandaag

Nu, 90 jaar later, is het familiebedrijf uitgegroeid tot de Van Tilburg-Bastianen Groep met ruim 1.100 medewerkers en meer dan 30 vestigingen in Nederland, Duitsland en Polen. TB staat bekend om zowel trucks van DAF als om personenauto’s van Audi, SEAT, ŠKODA en Volkswagen en bedrijfswagens van Volkswagen. Met Marie-Anne Bastianen staat de derde generatie van de familie aan de top van het bedrijf, de dagelijkse leiding is in handen van algemeen directeur Thomas Martin en financieel directeur Jan Hattink.

Een jaar lang feest

TB wil het 90-jarig bestaan groots vieren. Op 13 februari klinkt het startschot voor een jaar vol activiteiten, acties en verrassingen met als thema ‘verhalen’. In de afgelopen 90 jaar heeft TB veel mooie verhalen verzameld van de familie, medewerkers, klanten en leveranciers. Die verhalen zorgen volgens TB voor de verbinding die een familiebedrijf kenmerkt en vormen ook de levenskracht voor het aangaan van nieuwe uitdagingen en ontwikkelingen.

“Ik ben opgegroeid met het verhaal van TB. Het verhaal van mijn ouders, mijn opa en oma. Maar minstens zo belangrijk zijn de verhalen die minder bekend zijn. Verhalen waaruit in veel gevallen een grote verbondenheid met het bedrijf spreekt, die getuigen van passie voor het werk”, aldus Marie-Anne Bastianen.

Op naar de 100

Het zijn roerige tijden in de automotive-branche. Met dunne marges en uitdagingen in digitalisering en duurzaamheid. Algemeen directeur Thomas Martin: "Het is indrukwekkend wat er in 90 jaar is neergezet en waarop wij voortbouwen. Maar continuïteit is geen vanzelfsprekendheid. Het is hard werken en met een ieders bijdrage maken we er elk jaar een sterker bedrijf van.”

TB kijkt met vertrouwen naar de toekomst, mede dankzij de gezonde groei en overnames van de laatste jaren. Maar vooral dankzij de inzet van de medewerkers. CFO Jan Hattink: “Je kunt mensen een nieuw verdienmodel leren, maar dat geldt niet voor passie of commitment. Dat is er of dat is er niet. En dat is ontegenzeggelijk aanwezig bij de mensen in dit bedrijf.”

Volg het jubileumjaar van TB via de website (www.tb.nl), Facebook (www.facebook.com/vantilburgbastianen) en Instagram (www.instagram.com/vantilburgbastianen).