“Nagenoeg alle investeringen die we doen, hebben effect op CO2-reductie”, vervolgt Konijn. “We streven naar emissieloos werken. Voorbeelden van investeringen die we doen zijn de stekkerauto’s die we hebben aangeschaft – veelal 100 procent elektrisch en een paar hybride –, een elektrische shovel en 100 procent elektrische pick-ups voor onze stratenmakers. Daarnaast hebben we geïnvesteerd in 100 procent elektrisch gereedschap zoals trilplaten, explosiestampers, bandenzagen, bosmaaiers, bladblazers en kettingzagen. Op basis hiervan hebben we nu ruim vier jaar het Certificaat ‘CO2-prestatieladder trede 5’ en hebben we 250 zonnepanelen op ons pand liggen om te kunnen voorzien in onze eigen groene stroom. Voor ons was de aanschaf van een elektrische vrachtwagen eigenlijk ‘the next step’.”

Elektrische vrachtwagen als vervanging

Bij Germieco stonden dit jaar diverse vervangingsinvesteringen voor trucks in de planning. Daarbij is gekeken naar het verminderen van de CO2-uitstoot, maar ook naar het type werk en laadvermogen. Zo heeft Germieco drie nieuwe bouwtrucks aangeschaft, inclusief de elektrische Volvo FE. 

nieuwe volvo-trucks germieco
De andere twee Volvo's die door Germieco in gebruik zijn genomen.

Naast de FE werd gekozen voor een Volvo FMX 460 10x4 Tridem en een Volvo FMX 460 8x4 Tridem. De laatstgenoemde truck is uitgerust met een elektrische kraan. “Hier was volledig elektrisch voor ons nog geen optie”, zegt Konijn. “We hebben met LVS Trucks gekeken naar de mogelijkheden en de beste configuraties voor ons werk. Ze hebben ons echt goed geadviseerd. Zo kwamen we met onze ambitie ook uit bij de Volvo FE Electric, inclusief Hiab-laadkraan en Vossebelt-kipper.” 

Andere indeling werkdag

“Ook de chauffeur van de Volvo FE Electric, André Zandbergen, is zeer positief”, aldus Konijn. “Hij ziet dit als een toekomstgerichte stap en vindt het leuk daar onderdeel van te zijn. Dat enthousiasme nam toe toen hij naar het Green Premium Event was geweest. Op dit evenement van Volvo Trucks werden demonstraties gegeven en kon André proefrijden. Er werd onder meer uitgelegd dat een chauffeur op een elektrische vrachtwagen ‘moet omdenken’. Zo moet je bijvoorbeeld je werkdag iets anders indelen en rekening houden met het laden van de batterij. Ook de planner van het transport en de uitvoerders moeten leren hier rekening mee te houden.” 

Lees ook: Volvo Trucks start serieproductie zware elektrische trucks

Germieco zal de elektrische vrachtwagen vooral inzetten in de binnenstedelijke gebieden van Amsterdam, Zaanstad en andere steden in de regio.