Verladend Limburg is weer een nieuwe Joint Corridor rijker: ‘de Jopocus’. Sinds 4 oktober rijdt de Jopocus vier keer per week van de Cabooter-terminal in Venlo naar de Clip-terminal bij Poznan in Polen. Op de trein kunnen ook niet-kraanbare trailers meegenomen worden, dankzij het road rail link-platform van VTG. De trein wordt gereden in opdracht van LKW Walter en vidaXL, die succesvol gebruik maakt van deze platforms. VidaXL heeft de ambitie om op een duurzame manier hun goederen te transporteren tegen de laagste kosten.

Spoorwegcorridor tussen Oost-Nederland en Polen

De spoorwegcorridor Venlo-Poznan heeft een aantal vaste gebruikers, maar is ook beschikbaar voor iedere andere verlader die goederen tussen Oost-Nederland en Polen op een duurzame en betrouwbare manier wil vervoeren. Naast het vervoer van containers is deze treinverbinding uitermate geschikt voor het vervoer van zowel reefer kraanbare als ook niet-kraanbare trailers.

Alternatieve concepten uitrollen

Voor vidaXL betekent de overstap naar het spoor dat het uitgaand transport op een duurzamere en goedkopere manier vervoerd wordt. “De huidige transportmarkt, het chauffeurstekort en de drukte op het wegennet dwingt het bedrijfsleven alternatieve concepten uit te rollen”, zegt Matthijs Zwart, transport director bij vidaXL. “Voor ons is dit een van de stappen die worden gezet om tot een solide transportnetwerk binnen Europa te komen en ons klaar te maken voor de verwachte groei van ons bedrijf.”

Joint Corridors Off-Road

De Jopocus is onderdeel van het landelijk programma ‘Joint Corridors Off-Road’ van de Topsector Logistiek. Het doel van dit programma is om betrokken partijen samen te laten werken aan het opschalen en optimaliseren van de verbinding. De onafhankelijke organisatie Liof en het landelijk Joint Corridors Off-Road-programma helpen samen meer verladers en logistieke dienstverleners de overstap te maken naar de Jopocus. En met succes, want op dit moment resulteert deze samenwerking in een vermindering van 24 miljoen transportkilometers over de weg en een besparing 60.000 ton CO2 per jaar.