Bij Schavemaker hadden ze een vooruitziende blik. Al zo’n vijftien tot twintig jaar geleden voorzagen ze mogelijke problemen als gevolg van een tekort aan chauffeurs met alle gevolgen van dien. Toen de mogelijkheid zich dan ook voordeed om in Katy Wroclawskie in het zuidwesten van Polen een eigen spoorterminal op te starten, was de beslissing snel genomen.

Een goede zet, volgens Dirksen. Dit gezien de almaar toenemende stroom goederen die in die regio wordt geproduceerd en van daaruit moet worden vervoerd naar het westen van Europa, en vaak ook verder richting Engeland, Ierland, Spanje en Portugal. Het gaat vooral om witgoed, elektronica, onderdelen voor de automotive en meubilair.

De railverbinding Nederland-Polen die daar vervolgens door ontstaat, ziet de directie van Schavemaker als een goede manier om op jaarbasis duizenden trucks van de weg te halen. Dat verlicht niet alleen de druk op het tekort aan chauffeurs, maar is ook nog eens duurzaam en betrouwbaar.

Vanaf 2015 zet Dirksen, die dan zo’n vier jaar voor het familiebedrijf werkt, haar tanden in de railverbinding. Die moet dan nog worden opgezet. In 2019 is die een feit en inmiddels rijden er vier treinen per week heen en weer tussen Nederland en Polen. Er zijn zelfs plannen om dat aantal medio 2024 op te schroeven naar zes keer per week. En zo rolde Dirksen, in de twaalf jaar dat ze nu voor Schavemaker werkt, het spoorvervoer in, en mag ze zich sinds kort Rail Person of the Year 2023 noemen.

Een voor de hand liggende vraag wellicht, maar was je verrast de Rail Cargo Award dit jaar te winnen?

“Een enorme verrassing. Je wordt voorgedragen voor de Rail Cargo Awards door mensen in de sector; collega’s en klanten, enzovoorts. Daarna beoordeelt een vakjury, bestaande uit oud-winnaars, de voorgedragen personen in de categorieën Person, Talent en Shipper of the Year. Tot slot verdeelt zij een x-aantal punten. Er blijven dan per categorie drie genomineerden over. Vervolgens is er de publiekstemming die voor 25% meetelt. Op de feestelijke slotavond hoorden we eindelijk wie er had gewonnen. Het was megaspannend!  Ik vond het hartstikke leuk om genomineerd te zijn en ben natuurlijk trots dat ik me Rail Person 2023 mag noemen. Ze hebben dat overigens wel goed voor me verborgen weten te houden, want ik zit immers in het bestuur van Rail Cargo. Het kwam echt als een complete verrassing.”

Waarom heb jij juist de Rail Cargo Award gewonnen?

“Allereerst omdat ik het gezicht ben van onze trein. Daar maak ik me iedere dag keihard voor. Ook bekleed ik meerdere bestuursfuncties bij onder andere TLN en Rail Cargo. Daarnaast probeer ik alle modaliteiten met elkaar te verbinden, partijen te laten samenwerken en hen in contact te brengen met regionale overheden, Den Haag en Brussel. Mijn streven is dat de verschillende partijen gaan samenwerken in plaats van elkaar tegenwerken. Ik doe daar veel aan achter de schermen en dacht dat het niet zo zichtbaar was. Maar blijkbaar is het toch opgepakt.”

Hoe doe je dat, dat verbinden?

“Ik doe daar veel voor. Het streven is naar een modal optimum, waarbij verladers en vervoerders van alle modaliteiten gebruik maken en daarbij dus ook samenwerken. Ik zit daarvoor in verschillende besturen. Dan kun je immers meewerken aan concrete zaken en ook invloed uitoefenen. Zo kun je vanuit die rol gesprekken aangaan met bedrijven en organisaties die heel erg twijfelen over een bepaalde modaliteit, of bijvoorbeeld alleen in trucks denken en nog nooit vervoer over het spoor hebben overwogen. Ik neem ook vaak deel aan ronde tafels. Je kunt dan uitleggen wat logistiek eigenlijk inhoudt en dat er niet één modaliteit zaligmakend is. Door continu dat verhaal voor de bühne te brengen en mensen mee te nemen in intermodaal denken, kun je ze oplossingen voorhouden. Anders dan ze tot nu toe gewend zijn.”

Heb je daarbij ook veel contacten met bedrijven en wat geef je ze mee?

“De ronde tafels zijn vaak branche-breed, maar als commercieel verantwoordelijke bij Schavemaker heb ik natuurlijk veel contact met (potentiële)klanten en dus bedrijven. Ik adviseer bedrijven vooral aan risicospreiding te doen als het gaat om transport. Het is prima om als bedrijf in te zetten op spoor, maar zorg dat je ook nog een andere modaliteit achter de hand hebt voor als er onverhoopt iets misgaat. Je ziet dat nu als eerste met water. Door de klimaatverandering leidt die modaliteit daar nu het meeste onder. Bij te lage waterstanden moet je dan een uitwijk hebben en de weg of het spoor opgaan.”

Hierbij hebben we een bruggetje naar Schavemaker, want is risicospreiding de reden dat Schavemaker, als het gaat om transport, zo breed georiënteerd is?

“Nee dat heeft niets met risicospreiding te maken. We hebben als logistiek dienstverlener inderdaad een breed dienstenpakket. Dat is ontstaan door de sectoren en dus klanten waarvoor we werken en de landen waarop we actief zijn. En hoeveel we ook doen met de trein, en we ook forwarding aanbieden met shortsea en binnenvaart, we zullen nooit afscheid nemen van onze wielen. Dat hebben we ook nodig om het voor- en transport van en naar de terminals te kunnen uitvoeren.”

Hoe staat het met de terminal in Katy Wroclawskie nu er volgend jaar zes in plaats van vier treinen per week gaan rijden? Kan die groei daar worden opgevangen of zijn er andere plannen?

“Ja zeker zijn er andere plannen. De terminal in Katy Wroclawskie is een moderne all-weather terminal met 740 meter lange sporen, compleet met elektrische kranen. Maar we zitten daar aan de limiet: verder uitbreiden is daar niet mogelijk.  Om die reden hebben we elf kilometer verderop 35 hectare grond aangekocht met daarop zeven kilometer eigen spoor. Ook daar komt een all-weather terminal van 100.000 vierkante meter, evenals een containerdepot. Dat is gewoon nodig, want de productie in die regio blijft groeien. Met de bestaande terminal verbinden we niet alleen Nederland met Polen, maar ook Engeland, Ierland Spanje en Portugal. Door deze nieuwe terminal verwachten we dat er tevens nieuwe verbindingen gaan ontstaan, zowel richting West-Europa als ook meer richting van Koper in Slovenië en Triëst in Italië. Of we daar uiteindelijk zelf actief in gaan participeren, geen idee… Maar we zullen zeker wel om tafel zitten voor deze projecten.”

Met de eigen railverbinding biedt Schavemaker niet alleen het hoofd aan het chauffeurstekort, maar worden ook stappen gezet in het kader van de verduurzaming. Hoeveel besparen jullie door de inzet van de trein?

“Met de vier treinen die nu wekelijks heen en weer rijden, halen we 320 trucks op rondrit van de weg. Dat zijn 16.000 trailers en dat betekent een CO2-reductie van 60%. We hebben inmiddels ook zeven elektrische trucks rijden in de groep. Die zetten we in Nederland en Polen vooral in voor het voor- en natransport van en naar de terminals. We laden die met snelladers. De stroom wekken we zelf op met zonnepanelen op de daken van onze panden.”

Werkt dat voor jullie elektrische trucks?

“Het is pionieren. Afhankelijk van de lading en het weer hebben die wagens een range van 200 tot 220 kilometer. Neem je dat mee in je rij- en rusttijden en planning, dan is dat goed te doen. Maar die elektrische trucks zijn zeker niet alleen hosanna. De eerste banden moesten we al vervangen bij 30.000 kilometer. Normaal is dat bij 100.000 tot 120.000 kilometer. Elektrisch accelereert anders en dus is er veel meer slijtage. Wellicht komen er andere banden die daar beter op zijn afgestemd. Tevens zijn de trucks een stuk zwaarder, dus ze hebben minder laadvermogen. Ander punt is natuurlijk dat je als sector niet weet welke kant het opgaat met die transitie. Wordt het elektrisch, waterstof, bio-brandstof of een combinatie? Dus waarin moet je investeren… Deze overgangsfase geeft vervoerders kopzorgen.”

Al met al blij dat Schavemaker de stap naar de trein indertijd heeft gezet?

“Absoluut. Zeker nu er in deze tijd zoveel op de sector afkomt. Het chauffeurstekort speelt ons zoals gezegd minder parten en we spelen in op duurzaam, veilig en schoon. Daarbij hebben we komende jaar ook veel minder last van bijvoorbeeld de Duitse Maut, die per 1 december 2023 verdubbelt. Dat scheelt ons op een enkele reis Venlo-Polen met een vrachtwagen 115 euro. Ik verwacht dan ook dat om bovengenoemde redenen meer partijen gebruik zullen gaan maken van het spoor.”

Wat zou je de sector nog als boodschap willen meegeven?

“Wij zijn een hele leuke sector. En wat zo jammer is, is dat er steeds minder mensen te vinden en te behouden zijn voor transport en logistiek. En dat terwijl er enorm wordt geïnnoveerd en er hele mooie ontwikkelingen zijn. Er is in deze sector op elk niveau werk te vinden en dat zal ook altijd zo blijven. Hoe mooi is het om daar als (jonge) schoolverlater deel van uit te gaan maken. Daar moeten we dan ook echt samen vol op inzetten!”

Lees ook: Eerste elektrische FM Volvo truck voor Schavemaker