Een geavanceerd ritplanningssysteem zoals OptiFlow is essentieel voor het maken van een efficiënt en vooral realistische rittenplanning op basis van honderden bestellingen.

Het kiezen van een eigen bezorgmoment, het ontvangen van een voorafgaande notificatie en het geven van specifieke instructies aan de bezorger: bij thuisbezorging draait het om uitstekende service. Een klant die zijn bestelling in goede staat op het afgesproken tijdstip ontvangt, is eerder geneigd om opnieuw te bestellen.

Uitstekende service is vooral van belang als klanten hun bestellingen liever persoonlijk ontvangen. Sommige artikelen, bijvoorbeeld een nieuwe tv of een maaltijdbox met verse ingrediënten, laten ze liever niet achter bij de buren of onder een carport. In sommige gevallen, zoals bij het afleveren van alcohol of waardevolle documenten, is een persoonlijke overhandiging met identiteitscontrole zelfs verplicht.

Extra uitdagingen voor planners

Het streven naar uitstekende service brengt extra uitdagingen met zich mee voor planners, vooral als het samengaat met een toenemend aantal orders.

  • Hoe zorg je voor efficiënte leveringen als elke klant zelf zijn bezorgmoment kan kiezen?
  • Hoe kan je de kans vergroten dat de bezorger de klant thuis aantreft?
  • Hoe kun je voorkomen dat klanten onnodig moeten wachten als de bezorger vertraging oploopt?
  • Hoe houd je zowel planners als chauffeurs tevreden en stressvrij?
  • Hoe richt je het distributienetwerk in om toekomstige groei op te vangen?

Efficiënte en realistische rittenplanning

Een geavanceerd rittenplanningssysteem zoals OptiFlow verlicht de werklast van planners aanzienlijk. Geavanceerde algoritmen maken het mogelijk om efficiënte ritten te ontwerpen uit honderden of zelfs duizenden bestellingen.

Het rekening houden met wisselende verkeersdrukte, die elk kwartier kan veranderen, resulteert in zeer realistische planning. Dit minimaliseert afwijkingen van de voorspelde en gecommuniceerde bezorgtijden.

Kostenbesparingen bij HelloFresh

HelloFresh heeft bewust gekozen voor OptiFlow. De Benelux divisie van het bedrijf ziet al jaren een stijgend aantal klanten en maaltijdboxen. Tegelijkertijd kunnen die klanten kiezen uit steeds meer verschillende levertijden. Hun bestaande planningssoftware kon het groeiende volume en de complexiteit niet aan.

Een proof-of-concept toonde aan dat HelloFresh met OptiFlow een aanzienlijk betere rittenplanning kon realiseren en aanzienlijk kon besparen op transportkosten. Nu besteedt HelloFresh minder tijd aan rijden en legt minder kilometers af, wat direct leidt tot verminderde CO2-uitstoot.

Verminderde stress en minder fouten

Het gebruik van OptiFlow verhoogt ook de tevredenheid van de chauffeur. Het zoveel mogelijk vermijden van files zorgt voor een betrouwbaardere planning dan voorheen, wat leidt tot minder stress, minder fouten en een verlaging van het aantal schades. Het resultaat? Gelukkiger chauffeurs die de klanten met een beter humeur benaderen, wat bijdraagt tot een uitstekende service.

Ondekt meer over OptiFlow in onze gratis white paper: Hoe plan je complexe thuisleveringen?

Hogere klanttevredenheid door realistischere ritten

Ook Dynalogic profiteert van de intelligente algoritmen van OptiFlow. Deze specialist in thuisleveringen installeert artikelen zoals koffiezetapparaten, meubels en koelkasten in woningen en levert producten waarvoor ID-controles nodig zijn, zoals alcohol en paspoorten.

Om de klanttevredenheid te verhogen, zocht Dynalogic een planningssysteem dat realistischere ritten genereert op basis van verkeersgegevens. Hun doel is ruimschoots bereikt. Philip Bleijlevens, verantwoordelijk voor strategie en innovatie, merkte de feedback van bezorgers op: “Met opmerkingen als ‘de nieuwe ritten zijn beter’ deelden bezorgers meteen hun mening. We merkten dat de on-time performance was verbeterd.” 

Lees ook: Volautomatische ritplanning levert tactische planning op

Meer succesvolle eerste leveringen

Betere prestaties in het op tijd leveren van zendingen zijn van cruciaal belang voor Dynalogic. Een nauwkeurigere planning zorgt niet alleen voor realistischere ritten en tevreden klanten, maar verhoogt ook de slagingskans van de eerste afleverpoging. Bleijlevens: “We doen er alles aan om producten bij de eerste poging af te leveren. Een wasmachine kun je immers niet bij de buren of bij een afleverpunt achterlaten.”

Auteur: Ardo Groeneveld, Projectmanager