Logistieke treinen hebben een vaste plaats in moderne productie-omgevingen. Voor de aanvoer van materiaal op verschillende punten in de assemblage vervoeren ze grote hoeveelheden materiaal vanuit magazijnen en over bedrijfsterreinen over soms lange afstanden. De treinen bestaan uit een trekker en meerdere aanhangers en komen vooral voor bij just-in-time of just-in-sequence productie in de auto-industrie of machinebouw. De lading, die meestal op een trolley of rollend rek staat, wordt in het frame van de aanhanger geduwd en opgetild. Logistieke treinen verminderen de verkeersdrukte binnen een fabriek en het risico op ongelukken, terwijl ze zorgen voor planbare, betrouwbare logistieke processen. Gebundelde transporten kunnen voordelig zijn voor routes die langer zijn dan 160 meter.

De eisen variëren, afhankelijk van het toepassingsgebied. In warehouses is de ruimte vaak krap, terwijl de trekkers die buiten rijden meestal te maken hebben met oneffen oppervlakken. "Daarom hebben we ons assortiment, naast onze beproefde All-Rounder versie, nu uitgebreid met logistieke trein-oplossingen die zijn ontwikkeld voor binnen- of buitengebruik," zegt Mal Rexhepi, product manager logistic train solutions.

Nieuwe aanhangermodules voor verschillende toepassingen

De Linde LT06-M, LT10-M en LT10-W aanhangers zijn speciaal ontworpen voor binnentoepassingen. Deze framemodules worden meestal gebruikt in combinatie met de trekker Linde P60 C en kunnen vrij worden gecombineerd. M-frames zijn verkrijgbaar met een laadvermogen van 600 kg of 1.000 kg en worden vanaf één kant op de grond geladen. Ze zijn geschikt voor transporten met vooraf gedefinieerde begin- en eindpunten. In vergelijking daarmee kunnen de W-frames met een laadvermogen van 1.000 kg aan beide zijden worden geladen en gelost, waardoor ze flexibeler kunnen worden ingezet. Als routes later worden gewijzigd of nieuwe haltes worden toegevoegd, maakt het niet uit aan welke kant deze haltes zich bevinden. De centraal geplaatste as met twee wielen geeft de logistieke trein een grote wendbaarheid. Een gangpadbreedte van 3,9 meter is bijvoorbeeld voldoende voor een trekker met vier aangebouwde frames voor Euro palletwagens om een U-bocht te maken. Daarbij komt het lage eigen gewicht van de trailers, de eenvoudigste versie weegt slechts 158 kilogram. Hierdoor kan de trein hogere rijsnelheden bereiken, wat een positief effect heeft op de rijeigenschappen.

De LT16-Ch en LT16-BMh modellen, die meestal worden getrokken door de Linde P250 trekker, zijn daarentegen geoptimaliseerd voor gebruik in buitengebieden. Ze zijn uitgerust met superelastische banden met een diameter van 368 mm en een breedte van 115 mm, die schokken en trillingen als gevolg van een oneffen ondergrond absorberen. De robuust gebouwde frames hebben twee assen voor een laadvermogen tot 1.600 kg, vierwielbesturing voor een hoge wendbaarheid en richtingsstabiliteit, en een hydraulisch hefsysteem voor het voorzichtig optillen van trolleys. Er zijn twee ontwerpen beschikbaar die vrij gecombineerd kunnen worden: een C-frame (Ch) en een brugframe met verstelbare middensteun (BMh) dat aan beide zijden belast kan worden. Er zijn talloze uitrustingsopties verkrijgbaar om de logistieke trein extra robuust en veilig te maken voor buitengebruik. Bijvoorbeeld bescherming tegen weersinvloeden, opties voor een betere zichtbaarheid, spatlappen voor de wielen en een mechanische noodrem, die zorgt voor veilig gebruik op hellingen.

De twee nieuwe logistieke trein-oplossingen vormen een aanvulling op de bewezen, krachtige Linde LT10-C tot LT16-BM series. In combinatie met de Linde P80 trekker bieden ze hun voordelen als "allrounders" voor transporten binnen en tussen hallen.

Er zijn drie frameversies beschikbaar voor de opleggers met een maximaal laadvermogen van 2.000 kg: C-frames (LT-C), brugframes die aan beide zijden geladen en gelost kunnen worden (LT-B) en brugframes met geïntegreerde middensteunen (LT-BM).

Hoge mate van veiligheid en prestaties op alle modellen

Veilig transporteren en laden wordt bij alle Linde opleggermodellen standaard gegarandeerd door de mechanische lastvergrendeling, die automatisch sluit nadat de trolleys zijn ingeschoven. De heffunctie van de frames wordt centraal bediend vanaf het bestuurdersplatform. Als de bestuurder in de trekker stapt, wordt de lading automatisch opgetild; als hij of zij uitstapt, wordt de lading neergelaten. Een automatische startonderbreker voorkomt dat de trein start wanneer de aanhangers zijn neergelaten en schakelt de daalfunctie uit wanneer de trein rijdt. Een hulpsysteem regelt automatisch de snelheid van de trekker in bochten.

In combinatie met logistieke treinen biedt het Linde-assortiment talloze trolleys met verschillende afmetingen, uitrustingen en banden voor een laadvermogen van 1.000 kg. Ze zijn geschikt voor het transport van pallets en laadbakken en kunnen worden uitgerust met modulaire rekken voor kleine ladingdragers. Bovendien helpt een optioneel verkrijgbaar begeleidingssysteem bestuurders op complexe routes met variabele eindpunten en leidt hen langs de optimale route naar individuele stations.

Over Motrac

Motrac is sinds 1954 toonaangevende totaalaanbieder van interne logistiek en exclusief importeur van Linde hef- en magazijntrucks. De trucks van het innovatieve topmerk Linde voldoen aan de hoogste eisen. Motrac neemt alle zorg uit handen en biedt een 24/7 onderhoudsservice plus expertise en engineering voor de volledige inrichting van geautomatiseerde warehouses.

Meer informatie: www.motrac.nl.