De eerste elektrische vrachtwagen ging rijden in september 2022, de tweede in november 2022. In eerste instantie zou de tweede vrachtwagen in de regio Den Bosch rijden, maar tot nu toe blijft deze toch in Arnhem-Nijmegen omdat er meer dan voldoende afleveradressen in deze regio zijn om de wagens succesvol in te zetten.

Actieradius van 280 kilometer

De planners zetten de twee zero-emissie wagens dagelijks in. Vos licht toe: “Na de ritten, aan het einde van de dag, leggen we ze aan de AC-opladers. Gedurende de nacht wordt er voldoende elektriciteit geladen voor de ritten van de volgende dag. De actieradius is ongeveer 280 kilometer. Problemen met te weinig vermogen onderweg zijn niet voorgekomen en we verwachten ook niet dat dat gaat gebeuren. Het verbruik van de vrachtwagen is 0,9 kwh per kilometer en dat ligt in de lijn van de verwachting.”

Positieve reacties

De chauffeurs hebben even moeten wennen aan de wagens, ze zijn namelijk heel stil. “Inmiddels vinden ze de wagens heel prettig en comfortabel. Ook de snelheid van optrekken en remmen vinden de chauffeurs na de gewenningsperiode erg prettig. Ook de reacties op de afleveradressen zijn positief. Regelmatig worden er foto’s gemaakt van de wagens en krijgen de chauffeurs complimenten dat deze wagens bijdragen aan een schonere leefomgeving”, aldus Vos.

Ervaring opdoen

Vooralsnog blijft het voor De Klok Logistics bij deze twee voertuigen. “We willen voldoende ervaring opdoen met zaken als het onderhoud van de wagens, bandenslijtage enzovoort voordat we besluiten om meer elektrische wagens aan te schaffen. Want zero-emissie voertuigen zijn nog steeds flink duurder dan de conventionele dieseltrucks, ondanks de subsidies die vanuit de overheid ter beschikking worden gesteld. Maar zero-emissie voertuigen hebben de toekomst, zeker in de stedelijke gebieden. Ze zijn een uitkomst doordat er geen C02- en fijnstof-uitstoot is.”

Advies door logistiek makelaar

De Klok Logistics werd geadviseerd door logistiek makelaar Mark Luikens van de provincie Gelderland. Hij informeerde het bedrijf over onder andere de komst van zero-emissiezones (zo ook in Nijmegen), de laadinfra en de subsidiemogelijkheden. Ook bracht Luikens het bedrijf in contact met een consortium uit de regio waarmee gezamenlijk een subsidieaanvraag is gedaan. Bovendien heeft hij een TCO-berekening gemaakt.

Wilt u ook advies krijgen over deze onderwerpen? Bijvoorbeeld wat de voordelen zijn van elektrisch vervoer, wat de consequenties zijn van zero-emissiezones, hoe de laadinfra aan te pakken, welke elektrische vrachtwagens er zoal zijn en wat de kosten zijn (total cost of ownership) van een elektrische vrachtwagen? Ook in Nijmegen moeten alle na 1 januari 2025 op kenteken gestelde vracht- én bestelwagens emissieloos zijn. Logistiek makelaar Mark en zijn collega adviseren u graag, gratis en op maat:

Lees ook: Aandacht voor knelpunten bij Zero Emissie Truck Debat