Chief Operations Officer Sjef Boekestijn: "Mercedes-Benz Trucks geldt als een speler die vooruitloopt in de markt op digitaal gebied. Voor ons is dit een must, omdat wij onze eigen IT-systemen ontwikkelen. Bovendien konden we tot de beste afspraken komen met Daimler Truck Nederland en Mercedes-Benz Trucks dealer Wensink in Zwolle.”

Geen extra devices

Enkele voordelen. Software Fleetboard sluit naadloos aan op de API die Boekestijn Transport zelf ontwikkelde. Dus zijn er geen extra devices nodig. De servicecontracten bieden dekking in heel Europa: chauffeurs kunnen overal terecht. Verder werkt een dedicated team bij Wensink in Zwolle dagelijks aan dit project.  Wekelijks heeft het circa 15 trucks klaar voor directe inzet door Europa. 

De internationaal transporteur Boekestijn Transport maakt momenteel een periode van groei door. Boekestijn: "Wij zijn in twee jaar tijd van 500 naar 1.000 vrachtwagens gegaan. Om de sterk stijgende vraag bij te benen en een deel van ons wagenpark te vervangen, klopten we bij meerdere leveranciers aan."

Met Mercedes-Benz Trucks kon het bedrijf duidelijke en harde afspraken maken over leveringstermijnen. Verder werkt de eigen ontwikkelde API goed met de software van Mercedes-Benz. "Hierdoor hebben wij realtime inzicht in data als de snelheid, gps-coördinaten, verbruik, tankinhoud en dergelijke."

Waterbed

De bestelde trucks zijn allemaal van hetzelfde type: de Mercedes-Benz Actros 1842 met Gigaspace, volledig digitaal dashboard, mirrorcams én twee bedden. Op de meeste trucks rijdt één chauffeur. "Als Mercedes-Benz een waterbed op de optielijst had gehad, dan hadden we die zeker aangevinkt", knipoogt Sjef Boekestijn. 

Head of Sales bij Daimler Truck Nederland Martin Knijnenburg vult aan: "De trucks zijn voorzien van werkelijk alle veiligheidssystemen die op dit moment leverbaar zijn, zoals Predictive Powertrain Control, Active Sideguard Assist en Active Brake Assist 5."

Telescoopladders en gasalarm

Knijnenburg over de bestelling: "Zodra de Actrossen uit de fabriek komen, maakt Wensink ze gereed voor gebruik. Een toegewijd team is al maanden iedere dag aan de slag voor Boekestijn Transport. De monteurs voorzien de Actrossen van zaken als bestickering, ADR-kits, RVS-kisten, telescoopladders en gasalarm. Er gaan weken voorbij dat we 20 Actrossen leveren aan Boekestijn Transport.”

Ondertussen blijft Daimler Truck innoveren. Dat heeft voordelen voor Boekestijn Transport. Knijnenburg legt uit: "Een aanzienlijk deel van de trucks leveren we in 2023. De batch uit 2023 is van de derde generatie.” Die hebben de nieuwste OM471-motor aan boord en zijn zodoende 4% zuiniger.

Om de speciale aflevering te vieren heeft Daimler Truck een truck laten wrappen. Het moest een herkenbare Boekestijn-truck zijn, maar wel zichtbaar anders. Het resultaat, met gouden accenten en een speciale 500-batch, zal in heel Europa worden ingezet.

Lees ook: Tielbeke Logistiek bestelt 10 extra Scania hybride trucks