Loopt Mercedes-Benz voor op het gebied van elektrische vrachtwagens?

“Ja, dat klopt. We hebben niet de dieselmotor vervangen door een elektromotor en de dieseltanks voor batterijen. Er is veel aandacht geschonken aan een nieuw concept dat zowel efficiënt als veilig is. Zo zit de aandrijving in de as zelf voor een efficiënt energieverbruik en de batterijen onder het chassis voor de veiligheid. Bij een aanrijding is het veiliger dat de batterijen onder de chassisbalken zitten dan ernaast. 
Op het gebied van veiligheid hebben we ook grote stappen gezet. De trucks hebben bijvoorbeeld camera’s in plaats van spiegels wat het zicht aanzienlijk verbetert. En het noodremsysteem Active Brake Assist (ABA5) is in staat om stilstaande en bewegende objecten te herkennen. Bij een dreigende impact brengt het het voertuig volledig tot stilstand.
SideGuard assist is een veiligheidssysteem dat de volledige rechterzijde van het voertuig bewaakt en de bestuurder in kritieke situaties met rechts afslaan ondersteunt. De focus ligt hierbij op het voorkomen van ongevallen met fietsers, elektrische scooters of voetgangers. Het voertuig wordt verder opgeladen met gelijkstroom. Dat maakt hogere laadvermogens mogelijk."

Wat zijn de voordelen van elektrische vrachtwagens voor ondernemers?

“Veel Nederlandse gemeentes voeren vanaf 2025 een zero-emissiezone in. Met een emissie vrije truck, zoals onze eActros, mag je deze zones gewoon in. Ook veel van onze klanten nemen hun verantwoordelijkheid om uitstoot te verminderen. Onze verwachting is dat elektrische trucks in de nabije toekomst steeds meer financiële voordelen gaan krijgen tov diesel trucks. Hiermee bedoelen we niet alleen subsidies op zeroemissietrucks, maar ook hogere toeslagen op diesel aangedreven trucks."

Wanneer denkt Mercedes-Benz dat de prijs vergelijkbaar zal zijn met exemplaren met verbrandingsmotoren? 

"Op dit moment vergt een elektrische vrachtwagen een hogere investering dan een diesel in aanschaf. Technologische ontwikkelingen op het voertuig maar ook de laadtechnieken zijn volop in beweging. Wij streven ernaar dat de Total Cost of Ownership hetzelfde wordt als bij een dieseltruck. De energieprijzen hebben een grote invloed hierop. Daarbij speelt de overheid ook een rol. Gaan zij bijvoorbeeld subsidiëren?"

Welke types zijn er? 

“De eActros is momenteel leverbaar als bakwagen met drie of vier batterijpakketten van 112 kWh per pakket. Met een actieradius tot 400 kilometer. Daarnaast is de eEconic ook reeds in serieproductie genomen. Naast het buitengewoon goede zicht rondom kenmerkt de eEconic zich door de low entry cabine waardoor het in en uitstappen veilig en ergonomisch is. Dus ideaal voor het ophalen van huisvuil of voor stadsdistributie. 

Lees ook: Elektrisch rijden? ‘Maak een voertuigvervangingsplan’

Op verzoek van veel van onze klanten is de eActros 300 trekker aan ons productgamma toegevoegd. Met deze distributietrekker kun je 250 kilometer afleggen. Onze volledig elektrisch aangedreven langeafstandstrekker: de LongHaul wordt in 2024 in serieproductie genomen. Die zal een actieradius hebben van minimaal 500 kilometer. Door MegaWatt charging: kun je deze truck in een half uur volladen!”

Wat is de levertijd?

“De levertijd van elektrische vrachtwagens is korter dan die van diesels.”

Wat is de rol van andere energiedragers als waterstof en biobrandstoffen?

“De dieselmotoren van Mercedes-Benz kunnen probleemloos op HVO rijden voor minder CO2-uitstoot. Verder maken we ons op voor de introductie van een waterstofvoertuig voor zware ladingen en onplanbare ritten waarmee je minimaal 1000 kilometer kunt afleggen. Momenteel rijden er al testvoertuigen over de Brennerpas. In dit testtraject worden zowel gasvormig als vloeibare waterstof uitgebreid geanalyseerd op onze voertuigen. De markt zal bepalen welke waterstofvariant uiteindelijk de toekomst heeft. Mercedes-Benz is klaar voor beide varianten.”

Hoe lang duurt het om de verschillende types op te laden?

“Opladen is altijd maatwerk en hangt af van diverse factoren. Wat is bijvoorbeeld je lading, welke afstand moet je overbruggen maar ook wat is bijvoorbeeld de buitentemperatuur? Het opladen van een truck met drie batterijen kost met 160 kW oplaadcapaciteit zo’n 65 minuten. Is er meer tijd beschikbaar dan kun je ook opladen met een lagere capaciteit. Om een voorbeeld te noemen; laden met 50 kW neemt 3,5 uur in beslag. Het loont dus om uit te zoeken of variabele tarieven passen in de dagelijkse planning.”

Is de oplaadduur werkbaar voor transporteurs?

"In veel gevallen zullen ondernemers hun eigen laadinfrastructuur moeten gaan aanleggen. Maar, de laadinfrastructuur staat in Nederland onder druk. Niet alleen de wegtransport maar ook andere branches hebben de focus op reductie van CO2. Denk hierbij aan elektrificeren van koelhuizen, bouwmachines, datacenters, scheepvaart et cetera.

Wat is de rol van de overheid?

“De overheid eist van de truckindustrie dat in 2025 trucks 15% minder uitstoten dan in 2019. In 2030 moet dat zelfs 30% minder zijn. De branche wil graag samenwerken met de overheid om aan deze eisen te voldoen en de randvoorwaarden hiervoor gezamenlijk te creëren.”

Lees ook: Korte vervoersafstand en lengte: inzet elektrische trucks kansrijk