Durabilis Transport staat er in frisgroene letters op het zeil van de oplegger. Met daaronder de toevoeging ‘op weg naar een duurzame toekomst’. De naam Durabilis vond Marco Hoepel in een Latijns woordenboek. Het staat voor ‘duurzaam’ en Marco en Jaap vonden het een uitstekende naam voor een nieuw transportbedrijf dat zich volledig focust op emissievrij transport. Vlastuin Transport is een bekende naam in de branche. Groot geworden met speciaal transport. Vanaf de A30 bij Ede is dat ook goed zichtbaar. Op het terrein van Vlastuin liggen de gigantische onderdelen voor windmolens te wachten op transport. Met zo’n 30 trekkende eenheden en zo’n 70 trailers zijn ze een belangrijke speler. “Speciaal transport is energievretend transport. Onze zwaarste Volvo-trekker heeft een cilinderinhoud van 16 liter en een vermogen van 750 pk.” merkt Jaap op: ”Om in die markt een elektrische wagen uit te testen is best lastig. Maar we willen er nu al wél ervaring mee opdoen. Zodat we er klaar voor zijn als elektromobiliteit ook bij speciaal transport mogelijk wordt. Vandaar dus een nieuw bedrijf, onder een geheel eigen label.” 

Dikke 8-cilinder  

Afgelopen zomer kwam Durabilis van de grond. Marco is van huis uit elektricien, reed een aantal jaren als zelfstandig chauffeur met een eigen wagen en kwam bijna een jaar terug bij Vlastuin in dienst als monteur. Toen Jaap binnen het bedrijf rondkeek naar iemand die bij het elektrische avontuur betrokken wilde worden, kwam hij al snel bij hem uit. Marco: “Ik vind die nieuwe techniek prachtig. Oh ja, ik houd zeker ook van een dikke 8-cilinder met een lekker klinkende roffel d’r in. Maar hoe lang kunnen we daar nog mee rijden? Zero-emissie is de toekomst. Nu instappen betekent dat we een voorsprong kunnen opbouwen. En zijn we er straks klaar voor als elektrisch rijden ook voor het echte zware werk beschikbaar komt.” 

Subsidietraject   

Om meerdere redenen was Jaap al een tijd bezig met het zero-emissie verhaal. Hij las er veel over en verdiepte zich in de materie. “Met die klimaatakkoorden kun je twee dingen doen. Je kunt ze negeren en dan loop je tegen een muur op. Of je zorgt dat je vooroploopt. Dan kies ik voor het laatste. Ook vanuit mijn Christelijke overtuiging vind ik dat we de wereld goed moeten nalaten aan volgende generaties.” Het laatste zetje dat nodig was, was een gesprek met een vertegenwoordiger van Volvo. “Die had een interessant verhaal en wees ons ook op het subsidietraject voor schone vrachtwagens.” Voor die subsidie moest geloot worden. Toen Jaap hoorde dat de belangstelling groot was, besloot hij vlak voor de trekking nog een tweede aanvraag in te dienen om zo de trefkans te vergroten. Verbaasd was hij toen er na enkele weken subsidiegeld voor twee auto’s op de rekening stond. Bleek de boekhouder niet twee losse aanvragen, maar één aanvraag voor twee auto’s ingediend te hebben… “Nou, ja laat ze allebei maar komen dan,” was Jaap z’n reactie. 

Zero-emissie zones   

De twee nieuwe trekkers hebben nu nog geen tweeduizend kilometer op de teller staan. Marco en Jaap gaan er vooral mee op pad om in de buurt nieuwe klanten te werven. Ze bezoeken met name bedrijven in de infra- en bouwsector omdat dat die vanaf 2025 in 25 grote gemeenten met zero-emissie zones te maken krijgen. “Die bedrijven rijden nu nog vaak met eigen dieseltrucks, maar over 14 maanden mogen ze daarmee de stad niet meer in. Ze hikken aan tegen de investering in een elektrische wagen. Ook omdat die in hun geval amper 30% van de tijd rijdt en vooral veel stilstaat. Dat is zonde. Door een efficiëntere inzet bieden wij die bedrijven emissievrij transport tegen een scherpe prijs.” 

Vooroplopen en ervaringen opdoen, dat is waar Durabilis op dit moment druk mee bezig is. De wereld verandert immers heel snel. Zo moet Vlastuin nog zeker 5 of 6 jaar wachten voordat ze een zwaardere stroomaansluiting krijgen. Maar zo lang willen en kunnen ze niet wachten. Dus hebben ze de stoute schoenen aangetrokken en de infrastructuur alvast aan laten leggen. “Hoe langer ik wacht, hoe verder ik achteraan kom te staan. Misschien heb ik dan pas in 2035 stroom! Dat schiet niet op.” Intussen hebben ze accu’s besteld en samen met de zonnepanelen op het dak kunnen ze nu bufferen en zo de auto’s opladen. “Vooroplopen en vroeg instappen kost geld, maar te laat beginnen haal je nooit meer in!” 

Speciale rijtraining   

Een nieuw bedrijf betekent een nieuwe huisstijl, auto’s laten spuiten, een website inrichten en nog duizend andere dingen. Marco mag zich overal mee bemoeien en vindt dat prachtig om te doen. En hij geniet vooral achter het stuur van de Volvo FH Electric:”Want wie krijgt er zo een mooie auto van zijn werkgever?” Zijn kennismaking met dit voertuig kan hij zich nog goed herinneren. Dat was tijdens een speciale rijtraining die Volvo-dealer Van Dijk Trucks uit Culemborg aanbood. “Die trainer wist echt alles van die auto. En een moderne diesel is al behoorlijk stil, maar dit slaat alles. Je hoort echt niks. De souplesse waarmee je kunt rijden is ongekend. De koppeltoerenkromme van een diesel laat zien dat je de meeste kracht in het middengebied hebt, en weinig bij lage en hoge toeren. De manier waarop je het vermogen van deze FH E (490 kW/666 pk) aan kunt spreken is totaal anders. Al vanaf dat je wegrolt heb je meteen al die enorme kracht. Je hebt niet in de gaten met wat voor gewicht je rijdt.” Om het emissievrij lossen en laden mogelijk te maken heeft Durabilis meteen ook maar een vol elektrische kooiaap aangeschaft. Marco: ”We kunnen in de stad komen en ’s morgens om 7 uur lossen zonder dat iemand er last van heeft.” Behalve een zeiltrailer met kooiaap beschikken ze ook over een Goldhofer 4-assige semi-dieplader met een hoogte van 80cm die ze o.a. kunnen inzetten voor rollend bouwmateriaal.   

‘Er moet geld bij’

Kortom, bij Durabilis zijn ze er klaar voor. Jaap: ”Op dit moment is het nog geen verdienmodel want het kost ons alleen maar geld. Maar ik zie het als dé nieuwe manier van transporteren. De rechtervoet van de chauffeur bepaalt het succes van dit voertuig. Slim omgaan met het energie- en remvermogen kan in actieradius een verschil van 30% uitmaken. En in kostprijs misschien wel een verschil van 40 tot 50%. Kortom, ik geloof sterk in elektrificatie en zie dit als investeren voor de toekomst.” 

Lees ook: 'Truck of the Year 2024'-award voor Volvo FH Electric