De Coördinator Rijstijl en Schadepreventie houdt zich vanaf 1 januari tevens bezig met de transitie naar een emissievrije vloot. “Ik had nog weinig kennis van elektrische vrachtwagens”, zegt hij bescheiden. Dus spijkert Egbert Verzijl zijn kennis  bij over zero-emissie transport via de eerste editie van de Zero Emission Truck Academy (zie kader). Gedurende vijf bijeenkomsten zit hij om tafel met cursusleider Eric Beers en vertegenwoordigers van twaalf andere organisaties om essentiële basiskennis op te doen.

Inmiddels is Verzijl helemaal ingewerkt op het onderwerp, vertelt hij vanaf het kantoor in Arnhem-Zuid. Hij drinkt zijn koffie uit een gerecyclede beker die opnieuw kan worden gebruikt. Dat past bij de ambitie van PreZero om bij te dragen aan de circulaire economie.

Egbert Verzijl heeft inmiddels voor alle locaties netwerkverwaring aangevraagd

Dat doet het bedrijf vooral door van afval weer grondstoffen te maken, aldus de afdeling communicatie. En als het bedrijf dan afval inzamelt, wil het dat op een zo duurzame manier doen, met zo min mogelijk uitstoot. En daar hoort elektrisch rijden bij.

Verzijl  bekijkt de voordelen van elektrisch rijden voor PreZero vanuit allerlei invalshoeken. “Gunstig is dat veel van de vuilniswagens relatief niet zo veel kilometers afleggen op een dag, dat maakt elektrisch rijden mogelijk. Maar rijden op stroom is nog geen vanzelfsprekendheid in ons land. Je moet wel de beschikking hebben over voldoende laadmogelijkheden.” De vloot van PreZero bestaat uit zo’n 725 trucks, waarvan veertien trucks elektrisch zijn en drie op waterstof rijden.

Geen dure vergissingen

De Zero Emissie Truck Academy richt zich op transportondernemers en gaat in op de volgende zes thema’s:
·         Wat is de beste wagen voor mij: waterstof- of batterij-elektrisch?
·         Wat betekenen zero-emissiewagens voor de planning?
·         Welke mogelijkheden zijn er om de businesscase van zero-emissie wagens te verbeteren?
·         Wat kun je met HBE’s?
·         Wek je eigen stroom op en sla je dat eventueel op?
·         Ga je samenwerken met de buren en zo ja, hoe dan?

De Academy bestaat uit vijf dagen kennisoverdracht over alle aspecten van de transitie naar zero-emissie transport en tijd om met persoonlijke begeleiding te werken aan een plan voor de transitie naar zero-emissie in het eigen bedrijf. Zo neemt de hele academy zo’n twee maanden in beslag en worden dure vergissingen voorkomen.

Groot laadplein in Duiven

PreZero opereert vanuit meer dan 50 locaties. In Duiven beschikt de afvalverwerker en recycler over een groot laadplein. Dit is dan ook het vertrekpunt van de elektrische trucks die in de regio Arnhem actief zijn. “In Duiven zijn er zestien laadpalen voor deze trucks.”

Maar voor Alphen aan den Rijn bijvoorbeeld, ligt dat heel anders. Daar is onvoldoende stroom beschikbaar. De netbeheerder moet ervoor zorgen dat zo’n aansluiting het bedrijf binnenkomt. Hier ligt dus een uitdaging om mee aan de slag te gaan. Door de opleiding weet Verzijl nu precies hoe hij het benodigde stroomvermogen moet berekenen en neemt hij die informatie mee in gesprekken met de netbeheerder. Bovendien heeft hij voor alle locaties netwerkverzwaring aangevraagd.

Lees ook: Wordt laadinfra de bottleneck in transitie?

Alternatieven

Verzijl zet nu diverse opties in Alphen aan den Rijn op een rij. “Wanneer je over moet op elektrisch aangedreven trucks, maar onvoldoende stroom op je locatie hebt, moet je toch gaan kijken naar alternatieven. Is een waterstofaggregaat wellicht een oplossing? En is het mogelijk om zonnepanelen op het dak te installeren en batterijen te plaatsen om opgewekte stroom op te slaan? Dat moeten dan wel gigantisch veel exemplaren zijn, een container vol zo ongeveer. Eigenlijk zijn dit geen ideale oplossingen.”

Ook HBE’s (Hernieuwbare Brandstofeenheden) hebben de interesse van Verzijl gewekt, doordat de academy er aandacht aan besteedt. Hbe’s zijn certificaten die je als logistiek bedrijf kunt krijgen als je een elektrisch voertuig op je eigen locatie oplaadt. Die kun je vervolgens verkopen aan organisaties die zich bezighouden met de productie van fossiele brandstoffen. “Ik zie er inmiddels het belang van in. En we gaan ons e verder in verdiepen.”

Waterstof als energiedrager ziet Verzijl als een mogelijke oplossing in de toekomst, zeker voor trucks die langere afstanden moeten rijden. Op dit moment leveren de truckfabrikanten nog geen vrachtwagens die op deze brandstof rijden, en er zijn nog weinig tankstations. “Rijden met waterstofwagens zou in vergelijking met de benodigde laadinfrastructuur makkelijker zijn. Dat doen we inmiddels al wel als proef in de regio Arnhem. Wellicht kun je over een paar jaar gewoon bij ieder tankstation waterstof tanken. Op dit moment zullen waar mogelijk trucks vervangen worden door elektrische exemplaren.”