Het initiatief voor de containerterminal werd in 2016 genomen. Toen begonnen BCTN, Vos Transport Group en de gemeente Deventer met besprekingen over de mogelijkheid van een terminal aan de Westfalenstraat 18-20 in Deventer. Begin 2023 is de 160 meter lange kademuur hiervoor verstevigd. De gemeente heeft het terminalterrein een half jaar terug officieel overgedragen aan Inland Terminal Deventer, dat de exploitatie voor zijn rekening neemt.

De containerterminal heeft een oppervlakte van 7.500 m2, met de mogelijkheid tot verdubbeling in de komende jaren. De totale capaciteit van de terminal bedraagt momenteel 30.000 teu. Voor het creëren van een efficiënte en duurzame verbinding voor containervervoer vinden er inmiddels wekelijks meerdere afvaarten plaats tussen de terminal in Deventer en de haven van Rotterdam.

“We zijn erg trots op het regionale draagvlak en de nodige klanten die gelijk hun commitment hebben gegeven. Ook zij zien samen met ons het belang ervan in dat we de nodige containers in de regio van de weg gaan halen en via de binnenvaart gaan vervoeren. Dit is een stuk duurzamer en hiermee voorkomen we veel CO2-uitstoot”, reageert Roy van Verseveld, operations manager van Vos Transport Group.

Lees ook: Nieuwe containerterminal in Deventer opent op 1 januari 2024

Elektrisch varen en op waterstof

De containerterminal zal een positieve impact hebben op het verduurzamen van het transport in de regio, verwachten initiatiefnemers BCTN en Vos Transport Group. Als koploper bij Lean & Green dragen zij al jaren bij aan een schonere en efficiëntere logistiek. Zo vaart BCTN bijvoorbeeld sinds deze zomer met de H2 Barge 1. Dit door waterstof aangedreven schip vaart in een reguliere lijndienst tussen Rotterdam en Meerhout. Met dit zero-emissie schip wordt jaarlijks liefst 2.000 ton CO2 bespaard.

Ook elektrisch varen heeft de toekomst. Zo gaat vanaf april 2024 het schip de Den Bosch Max Groen elektrisch en emissieloos het water op met uitwisselbare batterijen.

Waterstof trucks

Samen participeren de bedrijven ook in het project DreamH2aul, waarbinnen beide bedrijven een waterstof truck laten bouwen die naar hun zeggen uniek zal zijn in Europa. Deze trucks zullen in de eerste helft van 2024 de weg op gaan. Voor Vos Transport Group is dit het tweede waterstofaangedreven voertuig die het bedrijf in gebruik zal nemen. De truck van VDL zal eind volgende maand gekeurd worden en naar verwachting begin maart in gebruik worden genomen. BCTN en Vos Transport Group richten zich met deze oplossingen op duurzame, geïntegreerde transportoplossingen en -diensten die de toeleveringsketen van hun klanten dekken. Dit alles onder het motto ‘Samen bereiken we meer’.

Groenere toekomst

Vos Transport Group gelooft sterk dat de combinatie van alternatieve brandstoffen, efficiënte logistiek en verbeterde verkeersomstandigheden zal bijdragen aan een groenere toekomst voor de transportindustrie. Het bedrijf maakt momenteel al grootschalig gebruik van biodiesel, en verkent de mogelijkheden van elektrisch transport en op waterstof. Het bedrijf is ervan overtuigd dat de combinatie van alternatieve brandstoffen, slimmere logistiek en verbeterde verkeersomstandigheden zal leiden tot een groenere toekomst voor de transportindustrie. Het bedrijf is specialist in internationaal groepage- en deelladingvervoer en beschikt over 470 eigen vrachtwagens. Hun voornaamste bestemmingen zijn Scandinavië, Duitsland, Frankrijk de Benelux en Groot-Brittannië.

Lees ook: Inland Terminal Deventer draagt bij aan verduurzaming

Meer containers over water

Al sinds 1987 is BCTN actief met een containerterminal in Nijmegen. Dit initiatief heeft navolging gekregen. Inmiddels wordt al een groot gedeelte van de containers, bestemd voor de binnenlandse markt, via één van de inland terminals af-/aangevoerd en steeds meer bedrijven zien de voordelen van deze manier van transport. BCTN is een onderdeel van Inland Terminals Group B.V. (ITG) dat in december 2023 de aandelen van Bolk Container Transport en Nijhof-Wassink in Combi Terminal Twente (CTT) heeft overgenomen. Hiermee voegt de groep van BCTN en Multimodal Container Services (MCS) de drie inland terminals van CTT toe: de binnenvaartterminals Hengelo en Almelo en in Pernis een terminal met spoor- en wateraansluiting. Met de overname ontstaat een samenwerkingsverband van 16 inland terminals in Nederland en België.

Deze 16 terminals verbinden grote delen van Nederland en Vlaanderen met de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen. Met het uitgebreide netwerk sorteert Inland Terminals Group voor op de wens van verladers en ontvangers om meer lading over het water te gaan vervoeren. Hierdoor wordt het volle wegennet ontlast.