Internationaal transportbedrijf Van de Kamp uit Druten stamt uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Tegenwoordig is het bedrijf actief in meubeltransport en warehousing, en in stukgoedvervoer. Directeur Joep van de Kamp vertelt dat meubeldistributie een bijzondere tak is binnen de logistiek: “De volumes en afmetingen van de producten variëren sterk. Dit maakt het efficiënt beladen van vrachtwagens lastig en het stelt hoge eisen aan de planning. Die voerden wij handmatig uit op basis van onze jarenlange ervaring.”

“Onze vrachtwagens waarmee we meubels vervoeren, zijn hier specifiek voor ingericht. Dubbele laadvloeren zorgen voor een hoge laadefficiëntie, en luchtvering voor een schadevrij transport. Onze divisie stukgoed- en groepagetransport laadt allerlei soorten goederen in voor vele verschillende klanten, zowel naar Nederlandse als buitenlandse bestemmingen. Vaak nemen we vanuit het buitenland ook retourvracht mee terug.”

Begin dit jaar moderniseerde Van de Kamp de IT-software die het bedrijf gebruikt bij de uitvoering van de diverse logistieke activiteiten. Belangrijkste reden hiervoor was dat het TMS, dat het bedrijf sinds 2014 gebruikte, verouderd was.

Niet gebruiksvriendelijk

Ted van Orsouw, bij Van de Kamp verantwoordelijk voor IT: “Het was niet gebruiksvriendelijk, draaide nog in een Linux-omgeving en het toevoegen van nieuwe moderne functies was maatwerk. Dat was niet ideaal. Daarom gingen we eind vorig jaar op zoek naar een nieuw TMS.”

De organisatie liet zich daarbij adviseren door Menno Lambooij van adviesbureau Lambooij Logistiek. “Uit een inventarisatie werd duidelijk dat we een TMS wilden met moderne functionaliteiten en standaardoplossingen voor logistieke modules”, zegt de IT-man.

Ook optimalisatie van de orderinvoer was belangrijk. “Onze klanten leveren orders namelijk op verschillende manieren aan, bijvoorbeeld via pdf, e-mail, excel of EDI. Hierdoor voeren we orders in het TMS nog gedeeltelijk handmatig uit. Dat is een arbeidsintensieve bezigheid, want het gaat gemiddeld toch om zo’n 450 orders per dag. We zochten daarom naar een oplossing die verschillende formaten orders geautomatiseerd zou kunnen invoeren in het TMS.”

Tot slot willen klanten tegenwoordig meer inzicht in de actuele status van hun zendingen en nauwkeurige informatie over het moment waarop producten worden afgeleverd. “Daarom wilden we ook de transparantie van onze keten upgraden via verbetering van de communicatie en informatieverstrekking richting klanten.”

Van de Kamp beschikt over ongeveer 45 eigen voertuigen.

Vrachtbrief direct beschikbaar

Naar aanleiding van de inventarisatie koos Van de Kamp voor TMS TransPas van automatiseringsbedrijf Art Systems, in combinatie met digitale orderinvoer via het integratieplatform van Adabt IT (zie kader). Als ondersteunende applicatie schafte het Scansys en Bundeling aan. Met Scansys scant men tegenwoordig alle vrachtbrieven in. De digitale versies daarvan worden direct aan de bijbehorende order van de betreffende klant gekoppeld, zodat deze direct over de vrachtbrief beschikt.

Het transportbedrijf gebruikt de Bundeling-app voor communicatie en informatie-uitwisseling met de eigen medewerkers: “Via deze applicatie kunnen chauffeurs alle relevante documenten van een opdracht bekijken, hebben ze toegang tot algemene voorschriften en reglementen, en kunnen ze hun eigen rij- en rusttijden inzien. Daarnaast kunnen ze via deze app met ons en met elkaar communiceren. Dat werkt allemaal erg efficiënt”, aldus Van Orsouw.

Transpas in combinatie met Adabt IT

Van de Kamp maakt gebruik van het TMS Transpas. Dit systeem draait in de cloud en biedt een scala aan functionaliteiten, zoals orderregistratie, transportplanning, archivering, facturatie en boekhoudkoppeling, een online klantenportaal en een track- en trace-app.

Orders worden tegenwoordig via het integratieplatform van Adabt IT verwerkt. Dit systeem voert orders van klanten automatisch in het TMS in. Het gaat dan bijvoorbeeld om documenten met orderinfo, zoals XML- berichten, excelbestanden en e-mails met PDF-opdrachten. Tegelijkertijd kunnen er EDI-integraties met opdrachtgevers worden gemaakt. Ook is het mogelijk om via het platform te communiceren met partners en is er realtime informatie over de status van orders beschikbaar.

Klanten enthousiast

De nieuwe software werd begin dit jaar geïnstalleerd en in gebruik genomen. In het voorjaar werden de functies gaandeweg afgesteld op de specifieke operationele processen bij Van de Kamp. De implementatie verliep naadloos.

Van de Kamp: “Onze medewerkers konden snel met de nieuwe software werken. Dat komt mede door de duidelijke lay-out en de gebruiksvriendelijkheid van Transpas. De orderinvoer verloopt nu vrijwel volledig geautomatiseerd via Adabt IT. Er zijn steeds minder handmatige handelingen nodig.”

Zijn klanten zijn enthousiast over de IT-modernisering, vertelt hij: “Ze hebben tegenwoordig continu informatie over de status van hun goederen. En binnen de Benelux ontvangen ze de dag na levering van goederen via Transpas de digitale versie van de vrachtbrief van de zending. Die kunnen ze vervolgens direct gebruiken voor hun administratieve afwikkeling. Bijkomend voordeel is ook dat wij meer inzicht hebben in onze logistieke operatie en deze beter kunnen aansturen. Daardoor is de efficiency van onze processen verder toegenomen.”

Over Van de Kamp

Internationaal transportbedrijf Van de Kamp uit het Gelderse Druten beschikt over twee divisies. Dat zijn enerzijds meubeltransport, anderzijds stukgoed- en groepagevervoer. Het bedrijf telt ongeveer 90 medewerkers en beschikt over zo’n 45 eigen voertuigen. Daarnaast maakt men gebruik van de diensten van zo’n vijftien charters. In Druten beschikt het bedrijf over een warehouse van 9.000 m2 voor tijdelijke opslag (maximaal vijf dagen), hergroepering en compleet maken van meubelorders.

Lees ook: Hardnekkige misvatting: 55% capaciteit vrachtwagens niet benut