Trots en blij waren ze afgelopen zomer, en zijn ze nog steeds met “deze mooie erkenning voor onze inspanningen”, zoals Sabine Zijderlaan, algemeen directeur, en Leo Lokker, commercieel en operationeel directeur, het zelf noemen. En ze spreken ook namens Tim Zijderlaan, transportdirecteur in het familiebedrijf.

“Er is door de jaren heen hard gewerkt om met Zijderlaan te staan waar we nu staan als derde generatie”, zegt Sabine Zijderlaan. “Ruim 86 jaar geleden is onze opa dit bedrijf gestart met het rondbrengen van potjes kunstmest. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een ‘breed gespecialiseerd’ logistiek dienstverlener, zoals mijn vader Wim het altijd zegt.”

Specialisaties

Het bedrijf is uitgegroeid tot een middelgrote logistiek dienstverlener. Momenteel telt het zo’n 300 medewerkers, 220 trekkers en 280 opleggers. Het is actief in drie takken van transport. De eerste is: los gestort. Daarvoor worden 110 vrachtwagens niet alleen ingezet voor het transport van diervoeders, infra en industriële producten, maar ook voor de jaarlijkse bieten- en graancampagnes. De tweede tak is het vervoer met 55 vrachtwagens van stukgoed, waaronder ADR en food. Ten slotte gaan er dagelijks zo’n 55 vrachtwagens de weg op voor bulkvervoer van cement- en kalkachtige grondstoffen.

Zijderlaan beschikt daarbij over drie warehouses. Een dc in Stolwijk van 25.000 vierkante meter voor de opslag en overslag van chemische producten, waaronder plantaardige oliën en vetten. Een tweede van 6.500 vierkante meter in Steenbergen voor de op- en overslag van veelal food-producten. En een derde, een dedicated hoogbouwmagazijn in Putterhoek voor Cosun Beet Company, de voormalige Suiker Unie.

Nieuwbouw

“Inmiddels kunnen we ook met het nieuws naar buiten dat we een omgevingsvergunning hebben voor de bouw van een nieuw warehouse op het bedrijventerrein Nieuw Prinsenland in Dinteloord. Dat is voor ons een strategische groeilocatie waaraan we de komende jaren gefaseerd invulling aan gaan geven. De eerste fase, een public warehouse, staat gepland voor begin 2025”, aldus Lokker.

Lees ook: Zijderlaan bouwt duurzaam distributiecentrum in Dinteloord

Synergie

Het mooie van al deze activiteiten is volgens Sabine Zijderlaan dat ze niet op zich staan. “Wanneer het bijvoorbeeld langer vriest en de bouw stil komt te vallen, dan kunnen we die chauffeurs inzetten voor bijvoorbeeld de bietencampagne, die meestal tot half januari loopt. We kunnen chauffeurs tussen afdelingen schuiven, en logistiek medewerkers zijn inzetbaar als chauffeurs. Dat geeft flexibiliteit. Een ander mooi voorbeeld in de keten is dat we niet alleen bieten afleveren bij de fabrieken in Dinteloord en Vierverlaten, maar dat we vervolgens ook de suikerproducten die daarvan worden gemaakt in de specialiteitenfabriek in Puttershoek opslaan en weer uitrijden naar bakkerijen en supermarkten. Op die manier kunnen we als ketenregisseur zaken op elkaar afstemmen en tot meer efficiency komen.”

Zijderlaan rijdt voornamelijk afstanden tot 500 kilometer vanaf Stolwijk. “Voor klanten verder weg besteden we het transport uit aan vervoerders waarmee we samenwerken”, zegt Lokker. Zijderlaan vult aan: “En waar mogelijk kiezen we ook voor andere modaliteiten, zoals binnenvaart. Dat doen we bijvoorbeeld met Agrigyps, dat vanuit België naar bestemmingen boven Meppel moet worden vervoerd. We voeren de regie over die stromen, inclusief voor- en natransport. Zo ontzorgen we onze klanten. Dat is ook onze kracht en één van de punten waarop we afgelopen juni de award hebben binnengehaald.”

Betrokkenheid

Maar ketenregie is niet het enige innovatiethema waarop het bedrijf uit Stolwijk zich onderscheidt van andere logistieke mkb’ers. Zijderlaan: “Dat doen we onder andere door bewust energie te steken in een hoge betrokkenheid van onze medewerkers. We betrekken, ondersteunen en maken onze medewerkers verantwoordelijk voor de uitvoering van duurzaamheids- en sociale initiatieven binnen ons familiebedrijf. Voorbeelden daarvan zijn het op maat verzorgen van opleidingen voor onze chauffeurs, logistiek- en kantoormedewerkers. Ook hebben we mentoren voor nieuwe medewerkers, die hen de eerste tijd begeleiden en wegwijs maken binnen het bedrijf.”

Andere voorbeelden zijn het continu monitoren en bijsturen van de chauffeurs op rijoptimalisatie en brandstofbesparing. “Verder investeren we in een gezonde en vitale werkomgeving door de aanschaf van sta-/zitbureaus, nieuwe vrachtwagens en elektrische pompwagens.”

Duurzaam

Verder investeert de organisatie in een duurzame toekomst. Maar waarvoor kies je op dit moment als het gaat om nieuwe vrachtwagens; elektrisch of waterstof? Lokker vindt dat een lastige vraag om te beantwoorden. “Wij vervoeren veel volle ladingen van 26 ton. Altijd zwaar geladen dus, en veelal afstanden van 500 kilometer. Dan wordt elektrisch lastig. Ook omdat er nog onvoldoende laadinfra is. Voor ons is elektrisch daarom nog een te grote stap. Wel kijken we of we op bepaalde pendeltrajecten kunnen gaan voor elektrisch. Waterstof zou op termijn ook een optie kunnen zijn, maar dat is nu nog te duur. En ook dat is niet haalbaar bij gebrek aan laadinfra. Wel doen we mee aan pilots om ervaring op te doen, zodat we er klaar voor zijn op het moment dat het nodig is.”

Compenseren

Zijderlaan merkt dat veel klanten in de praktijk niet veel extra willen betalen voor bijvoorbeeld HVO. “Zonde, want dit is absoluut een goede transitiebrandstof tot het moment dat elektrisch en/of waterstof reële opties zijn”, vindt Lokker. “Maar ook aan HVO hangt dus een prijskaartje. Met Cefetra hebben we gelukkig een goede klant die hiervoor wil gaan. Natuurlijk doen we ons best om ook andere klanten van de voordelen te overtuigen, want dat levert toch zo’n 90% CO2-reductie op. Ondertussen compenseerden wij in 2022 en ‘23 onze dieselolie via de NBS-compensatieregeling van Shell. Dat is voor de resterende zeven miljoen liter diesel die we jaarlijks verbruiken toch 70.000 euro.”

Daarnaast investeert het bedrijf jaarlijks in gemiddeld twintig nieuwe vrachtwagens, de nieuwe generatie DAF XG-trucks. Lokker: “Dat scheelt al zeker 10% in brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Daarbij zorgen we met onderhouds- en revisieprogramma’s vanuit onze eigen werkplaats voor verlenging van de levensduur van ons materieel, en verkleinen daardoor weer onze CO2-voetafdruk. Om diezelfde reden streven we naar zo veel mogelijk multimodaal transport”.

Digitaliseren

Waar ze bij Zijderlaan ook veel in investeren, is digitalisering en automatisering van papieren processen. “Zo zijn in onze vrachtwagens scanners ingebouwd. Daardoor kunnen chauffeurs na afronding van een rit de getekende CMR doorsturen naar kantoor en kan deze daar direct worden verwerkt. Hierdoor is rit-data sneller voorhanden en kunnen facturatieprocessen snel worden uitgevoerd”, vertelt Lokker.

“Omdat we steeds meer data kunnen koppelen, hebben we dit jaar ook de stap kunnen zetten naar commerciële en operationele business intelligence rapportages. Met deze data kunnen processen beter worden aan- en bijgestuurd en gesprekken met de klant professioneel worden gevoerd. Deze rapportages helpen onze managers ook bij het maken van capaciteitsplanningen door de seizoenen heen, waardoor ze strakker kunnen organiseren en de beladingsgraad kunnen optimaliseren.”

Open deuren

Praat je over digitaliseren, dan komt het gesprek al snel op cybersecurity. Zijderlaan: “Ook hier is veel aandacht voor binnen ons bedrijf. Het is belangrijk medewerkers bewust te maken van online gevaren. Deze maatregelen zijn bij ons vastgelegd in een cybersecurity-plan en zijn erop gericht om risico’s te verminderen en proactief te kunnen handelen bij bijvoorbeeld (hack)calamiteiten. Op deze manier hopen we klaar te zijn voor de toekomst en toekomstige ontwikkelingen met de focus op het behoud van onze Zijderlaan (familie)cultuur die zich kenmerkt door korte lijnen en open deuren.”