Met het programma Digitale Infrastructuur Logistiek (DIL) – dat tijdens de vakbeurs ICT & Logistiek in Utrecht werd gepresenteerd – zetten overheid én bedrijfsleven samen de schouders onder toekomstbestendige logistieke ketens. Daar speelt digitaal samenwerken de hoofdrol. 

Digitalisering is broodnodig

Van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat was Ruth Clabbers, directeur-generaal Luchtvaart en Maritieme zaken, aanwezig bij de lancering. De noodzaak om stappen te maken met digitalisering is volgens haar glashelder: “We kunnen niet langer varen op onze gunstige geografische ligging en onze uitstekende fysieke achterlandinfrastructuur. Digitalisering is de komende jaren dé onderscheidende factor. Met het programma DIL geven we gezamenlijk invulling aan de broodnodige digitalisering en zorgen we ervoor dat onze logistieke ketens hun positie in de wereldtop kunnen behouden. Samen zorgen we voor efficiëntere en duurzamere logistiek.”

Delen van data

In de basis draait DIL om efficiënt samenwerken in de hele logistieke keten. Om veilig en beheersbaar data te delen, is er een nieuwe manier van werken nodig. Een bedrijf wil zelf over de data gaan die het deelt en weten dat het veilig en foutloos is. Met een centraal platform gaat dat niet, hier worden data weggegeven. Om de gewenste nieuwe manier van werken te ondersteunen, is er een digitale infrastructuur in de maak waarbij bedrijven decentraal data kunnen delen: de Basis Data Infrastructuur (BDI).

Met de komst van een BDI werken alle partijen in de logistieke keten efficiënt samen. In ‘living labs’, een soort proeftuinen, gaan Nederlandse bedrijven nu al aan de slag met de uitwerking hiervan in de praktijk.

Ondersteuning

Een belangrijk onderdeel van het DIL-programma is het bieden van ondersteuning aan mkb-bedrijven die verder willen met digitalisering om klaar te zijn voor wat in de toekomst nodig is om mee te blijven doen – nationaal, maar ook internationaal. Zo’n 69 procent van het Nederlandse mkb-bedrijfsleven is echter nog niet klaar om volledige digitaal samen te werken. Via logistiekdigitaal.nl kunnen bedrijven een eerste scan uitvoeren om te ontdekken welke stappen zij kunnen zetten om (verder) te digitaliseren. Ook is hier een aanbod te vinden met diverse initiatieven die helpen bij het digitaliseren van logistieke processen. 

Over DIL

DIL wordt financieel ondersteund door een bijdrage uit het Nationaal Groeifonds. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam, Schiphol, evofenedex, TLN, douane en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven werken samen aan de uitvoering. Het DIL-programma realiseert een versnelling van de ontwikkeling van een decentrale basisdata-infrastructuur en helpt ondernemers stappen te maken naar datagedreven werken. Connekt treedt op als programmabureau en coördineert de uitvoering. Logistiek Digitaal – onderdeel van het DIL-programma – helpt mkb’ers, zowel beginners als gevorderden, in de logistieke ketens in het stap voor stap digitaliseren van hun bedrijf. Dit begint met een stevige digitale basis om daarna als bedrijf slim om te gaan met data en 100 procent digitaal samen te werken.