Zoals bij veel familiebedrijven is continuïteit en lange-termijn perspectief van Veenstra|Fritom  een belangrijke doelstelling. De onderneming houdt zich, als je het plat slaat, bezig met transport, warehousing, logistieke oplossingen, zee- en luchtvracht. Met 24 uurs palletdistributie in de Benelux. Met Euro-groupage voor bestemmingen in Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Italië, die met eigen middelen worden bediend. De afdeling Forwarding biedt oplossingen voor ladingen naar andere landen. Verder is value adde warehousing in Heeg en Deventer een belangrijke pijler. De duurzame verwarmingsindustrie, de food en de maakindustrie vormen de brede klantenkring.

En inmiddels adviseert de organisatie ook op het gebied van logistic engineering, vaak op het snijvlak van productie en logistiek, om zo haar klanten verder te helpen met optimalisatie in de supply chain. “Van oorsprong komen we uit de zeilvaart”, duikt Veenstra in het verleden. Grootvader Wessel Veenstra vervoerde ruim 100 jaar terug vracht voor een baas, met een skûtsje. Na zijn huwelijk met Maaike in 1928 kochten ze een Opel met geleend geld van een oom, en gingen lading over land transporteren. De carbon footprint was nog een grote onbekende. De zes zoons van de oprichters hebben vanaf 1967 het stokje overgenomen. Inmiddels rijdt de organisatie met 110 vrachtwagens, waaronder enkele LZV’s.

Veenstra|Fritom is inderdaad nog steeds een familiebedrijf. Behalve de algemeen directeur, die onder andere vier jaar internationaal chauffeur was bij de firma, zijn er zes en nichten en twee aangetrouwden te vinden. Ook de vierde generatie werkt er, vaak via een vakantiebaantje. Zij maken deel uit van in totaal 190 medewerkers. “Maar denk niet dat je als familie een streepje voor hebt. Je krijgt hier echt geen baan als je niet geschikt bent of geen ambitie hebt.”

Of zijn eigen kinderen in de zaak willen, betwijfelt Veenstra. Zijn dochter zeker niet, zij studeert geneeskunde en wil arts worden. Misschien wil zijn zoon ooit? Die werkt na zijn studie bedrijfskunde en supply chain management momenteel ergens anders. “Van daaruit zien we wel weer verder, en het gaat er vooral om wat hij zelf wil.”

Bijvangst van feestje

In juni van dit jaar ging de vlag uit in Heeg. Het 95-jarig bestaan was een feit en dat werd ‘thuis’ uitbundig gevierd. Medewerkers en hun familieleden deden enthousiast mee aan activiteiten, zoals een speurtocht door het bedrijf. “Collega's en hun partners konden achter het stuur van een vrachtwagen de weg op, om zo een beetje het chauffeursgevoel te krijgen. Daarvoor hadden we twee instructeurs ingehuurd. Op een gegeven moment stond er een hele rij mensen te wachten! Achteraf dacht ik: misschien levert dat wel bijvangst op”, zegt Veenstra met twinkelende ogen. “Alhoewel dat niet de opzet was.”

Veenstra|Fritom: “Je krijgt hier geen baan als je geen ambitie hebt”

Transport stimuleren

Zoals de naam al doet vermoeden, maakt Veenstra|Fritom onderdeel uit van de Fritom Group. Die werd een halve eeuw geleden (!) opgericht door de firma’s Wiersma Doorenbos en… Veenstra. Het ideaal was destijds om het transport in de Friese regio te stimuleren door samen te werken. Dat is nog steeds een kernwaarde. Inmiddels hebben zeven bedrijven zich aangesloten. “Wij hebben een innige samenwerking met elkaar zonder gedwongen winkelnering, op basis van gezonde kwaliteit”, omschrijft de algemeen directeur de samenwerking met een lach.

Concreet: “Zo zijn wij digitaal gekoppeld aan onze klanten om efficiënt te kunnen werken op het gebied van zowel warehousing als transport. Bij een productiebedrijf regelen wij de just-in-time-delivery bijvoorbeeld. Zij produceren op basis van de klantvraag, net zoals in de automotive gebruikelijk is, en een voorraad houden ze er niet op na. Veel informatie-uitwisseling is nodig om de belevering goed te kunnen doen. Een robuuste IT-omgeving is daarbij absoluut noodzakelijk.”

Fritom is de ondersteunende partij, met een eigen Research & Development-afdeling. Het samenwerkingsverband biedt ook warehouse management- en transport managementsystemen, business intelligence systemen, plansystemen voor routing en boordcomputersystemen bijvoorbeeld. Dataveiligheid speelt hierbij een niet onaanzienlijke rol.

Lees ook: Zoon was niet gedoodverfde opvolger

Lean & Green-sterren

Op duurzaamheidsgebied timmert het familiebedrijf flink aan de weg. Onlangs nam Veenstra|Fritom met groot enthousiasme tegelijkertijd haar tweede en derde Lean & Green-ster in ontvangst. Daar slaagde tot nog toe slechts één ander bedrijf in ons land in.

Via Fritom had de organisatie al een Lean & Green-ster uit 2014. Dat was vanwege besparingen op brandstofgebruik van de bedrijven, en de onderlinge samenwerking zoals uitwisseling van ladingen. “Al eerder keken we naar de rijstijl van onze chauffeurs in verband met het brandstofverbruik. Ook de bandenspanning houden wij al langer goed in de gaten. Maar van recenter datum zijn de zonnepanelen op de daken. Daarmee produceren we momenteel zelfs meer energie dan we nodig hebben. De pompwagens, heftrucks en reachtrucks zijn dan ook allemaal elektrisch. En tijdens de nieuwe ronde in september hopen we AanZET-subsidie binnen te halen voor een elektrische trekker, die we in de regio willen inzetten. Helaas vielen we dit voorjaar qua subsidie buiten de prijzen.”

Warmtepomp voor werkplaats

Verder heeft het bedrijf een warmtepomp draaien. Die verwarmt de drukke werkplaats, waar het eerste- en tweedelijns onderhoud van de eigen vrachtwagens plaatsvindt. “Een eigen werkplaats is een weloverwogen keuze”, zegt de rentmeester. “Onze visie is dat wij vanwege de omvang van onze vloot het onderhoud zelf doen vanuit kostenbeheersing. Ook zijn we zo in staat om beter op de inzet van de voertuigen te sturen. We zijn minder afhankelijk van dealers, waar we overigens prima mee samenwerken.”   

Het familiebedrijf beschikt daarnaast over enkele LNG-voertuigen en ook de inzet van HVO is haar niet vreemd. “Vergeleken met ‘regulier’ transport zit daar wel een forse prijsdelta tussen”, merkt Veenstra op. Hij is trots op het toerekeningsmodel, dat zich in de pilotfase bevindt. Dat is in het eigen bedrijf ontwikkeld. Daarmee kun je de kosten en de lage uitstoot van HVO toerekenen aan specifieke klanten in het bestaande uitvoeringsmodel.

“We willen de methodiek laten valideren en ook certificeren. Zodanig dat we er ISO-normen aan kunnen verbinden. Zo bied je de klant een oplossing de CO2-uitstoot voor zijn behoefte te reduceren. En vooral voor logistieke oplossingen zijn wij als Veenstra|Fritom op aarde.”

“Wij zijn een dienstverlener, zelf produceren we niets”, zegt Veenstra.