Transport & Logistiek dockt aan bij: 
Wie: Eelco Peters (50 jaar)
Bedrijf: CNC Grondstoffen, Milsbeek & Moerdijk
Functie: Transport Manager

1 Hoe bent u in de sector terechtgekomen en wat vindt u daar leuk en uitdagend aan?

Ik ben in de transportwereld terecht gekomen na mijn studies (MEAO en SPD) in 1995. In verband met de financiële opleiding ben ik aan de slag gegaan als assistent Transportmanager bij Wim Bosman Transport in ‘s-Heerenberg. Als ik terugkijk, had ik in die tijd nog weinig affiniteit met transport. Maar ik heb het geluk gehad dat ik binnen de groep met belangrijke mensen zoals (wijlen Wim Bosman, Henk Janssen en Bennie Bosch) mee mocht lopen om de kneepjes van het transportvak te leren. In feite heb ik er een versnelde cursus NIWO-diploma gevolgd, hierdoor ben ik totaal besmet geraakt met het transportvirus!  

Eind 1999 maakte ik een uitstapje naar Rabelink Logistics. Ik werd benaderd om daar het  team op de binnenlandplanning te komen versterken. In de tussentijd was er bij Wim Bosman een nieuwe Directeur Transport gestart. Hij vroeg me een jaar later terug te komen naar Wim Bosman voor de functie van Transport Manager. Een mooie promotie! Die job heb ik gedaan tot 2007; ik was verantwoordelijk voor het rijdend personeel en de inzet van mens en materieel.

Daarna was ik toe aan wat anders. In 2007 ben ik geswitcht naar de logistieke kant: Papierfabriek Doetinchem. Daar werd ik Supply Chain Manager. Het was een goede tijd, maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik na verloop van tijd simpelweg de trucks, de chauffeurs en alles eromheen miste.

Zodoende stapte ik in 2010 over naar Van Maanen Transport in Barneveld, als Expeditie Manager voor alle overige landen. Maar vanwege het prépensioen van de Transport Manager, vroeg de directeur van Rabelink mij al snel voor die functie! In juli 2010 ben ik gestart en heb er prachtige zaken mogen meemaken. Het was een supertijd, we zijn gigantisch gegroeid, daar ben ik best trots op. Belangrijke projecten waren de overnames van Leusink en Gesink, nieuwbouw van het hoofdkantoor en de groei van het personeelsbestand en het wagenpark.

Eind 2021 ben ik gevraagd door Nabuurs Supply Chain Solutions voor de functie van Site Manager in Goor. Het ging om pluimveetransport voor Europa’s grootste pluimveeslachterij. Totaal anders dan een pallet vervoeren, maar wel een kans die ik niet voorbij wilde laten gaan. Enorm veel respect voor iedereen in Goor, pluimveetransport is zeer onregelmatig en een hele andere tak in de sector. Na vier maanden ben ik vanuit P15 Oosterhout ook het Transport Management gaan doen.

Maar.. medio maart kwam ik met CNC Grondstoffen in contact, zij waren op zoek naar een Transport Manager. CNC Grondstoffen is één van de grootste leveranciers van substraten voor de teelt van champignons in Europa. Voor mij persoonlijk het complete pakket: productie, kwaliteit, respect, duurzaamheid, techniek & materieel, planning, werkplaats, chauffeurs en de combinatie tussen de agrarische & transportsector. In mei van dit jaar ben ik gestart en heb het goed naar de zin. We zijn altijd op zoek naar verbetering en de hoogste kwaliteit en performance en uitdagingen.

Lees ook: “Positiviteit, doorzettingsvermogen en wilskracht staan hoog in het vaandel”

2 Welke ontwikkelingen vindt u belangrijk?

Personeel is het kapitaal van de onderneming, daar zijn we zuinig op. Met goed people management, vertrouwen en respect zetten we dagelijks mensen in hun kracht en samen zorgen we voor goede oplossingen en hoge kwaliteit. We hebben elkaar keihard nodig om dagelijks de beste te zijn in ons segment. Zaken als positiviteit, doorzettingsvermogen, wilskracht, verantwoordelijkheid, talentonwikkeling, no-nonsense gedrag en taakvolwassenheid staan bij ons mij hoog in het vaandel.   
Onze compost voor de teelt van champignons is een cradle-to-cradle-product. De compost wordt bereid uit mest van maneges, uit de pluimveehouderij, stro en gips (komt vrij uit industriële processen). Na de teelt van de champignons is de compost als hoogwaardige bodemverbeteraar inzetbaar in de landbouw.

Ook het omvormen van onze vloot richting een duurzaam wagenpark staat hoog op de prioriteitenlijst. Elektrisch rijden is momenteel (vanwege de geringe actieradius) voor ons nog geen optie, de verdere toekomst (waterstof) zal wellicht de oplossing worden. Ons personenautowagenpark is overigens al wel geheel elektrisch, daarnaast zijn we momenteel druk bezig met het LZV-project, het verbeteren van alle routes en het brandstofverbruik.

3 Wat zou ik graag veranderd zien in de sector

We leven in de Europese Unie, regelmatig verbaas ik mij over het gebrek aan onderlinge afspraken. Op transport en logistiek gebied zijn er slagen te maken. Denk aan zaken als tol, gewichten en lengtes. Ieder land heeft zijn eigen regels en belangen, in mijn ogen moet dit allemaal eenvoudiger, makkelijker, simpeler en vooral beter kunnen.

Als we kijken naar het duurzaamheidsvraagstuk, mis ik van overheidswege een duidelijke richting. Ze leggen in mijn ogen de bal te veel bij de zakenwereld. Veel te vrijblijvend, waardoor de klimaatdoelstellingen maar moeilijk worden gerealiseerd. Neem bijvoorbeeld het stimuleren van elektrisch rijden in combinatie met de bijtelling voor de zakelijke rijders; regelgeving is net als een stuiterbal. Ook een duidelijke visie waar we met zijn allen naar toe willen moet beter: elektrisch, waterstof, LNG et cetera..

4 Wat is een hobby of leuke bezigheid buiten het werk? 

Voetbal was mijn hobby, daar ben ik mee gestopt, daarna ben ik een tijd toernooisecretaris geweest van Achterhoek Cup, een voetbaltoernooi met 100 deelnemende teams en secretaris van VV Viod. Momenteel zoek ik naar een sport die bij me past. Verder lees en reis ik graag, deze zomer heb ik met mijn zoon een prachtige rondreis gemaakt door negen Europese landen:  Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Monaco, Italië, Zwitserland, Duitsland en Luxemburg. Met elkaar prachtige en onvergetelijke momenten meegemaakt, van de finale van de Tour de France tot het bereiken van de top van de Col d’Aubisque. Oh ja, F1 is mijn passie. Heel gaaf, ik volg alles en was onlangs ook in Zandvoort!