Damwanden, rijplaten, heistellingen, ketels, schepen, zwembadvloeren, windmolens, vliegtuigen en zelfs complete huizen. Zomaar een greep uit de vele verschillende soorten objecten die Prins Internationaal Transport vervoert in Nederland en naar buitenlandse bestemmingen. De speciale transporten worden vooral uitgevoerd voor bedrijven die actief zijn in de grond-, weg-, en waterbouw, vertelt directeur/eigenaar Johan Prins: “Door onze jarenlang opgebouwde expertise in de bouw en infra slagen we er vaak in logistieke optimalisaties voor onze klanten te realiseren.”

Radiografisch bestuurbare voertuigen

Eén van de grote opdrachtgevers van het bedrijf is Woud, met vestigingen in Raamsdonkveer en Westknollendam. Dit gespecialiseerde verhuur- en funderingsbedrijf voert allerlei activiteiten uit en verhuurt materialen als rijplaten en dragline-schotten. Voor deze onderneming verzorgt Prins Transport de complete logistiek: “Zo vervoeren en plaatsen we de rijplaten die Woud verhuurt. We leggen er rijplatenbanen van een lengte van vijf meter tot soms zelfs wel vijf kilometer mee aan."

"Die platen brengen we naar de bouwlocatie met bakwagens en trailers. Dit materieel is uitgerust met een laadkraan waarmee we de rijplaten op het voertuig plaatsen en op de bouwlocatie op de gewenste positie. De voertuigen die we hiervoor gebruiken, zijn radiografisch bestuurbaar. Hierdoor kan de chauffeur uitstappen en met een afstandsbediening zowel zijn auto als de kraan bedienen. Hij of zij hoeft dus niet telkens opnieuw in en uit zijn cabine te stappen om het voertuig te verplaatsen. Dat werkt erg efficiënt.”

Schuiven voorkomen

De rijplaten zijn vijf óf zes meter lang en variëren in breedte van 1,2 meter tot 3,45 meter. De kleinste rijplaat weegt 480 kilo, de zwaarste 2650 kilo. Tijdens het transport is het zekeren van deze platen van essentieel belang voor een veilig vervoer naar de plaats van bestemming: “Het schuiven van platen moet voorkomen worden”, legt Prins uit. “Dat is erg gevaarlijk omdat ze erg zwaar zijn. Je wilt niet dat ze bij hard remmen tegen het kopschot aanbotsen of tegen de zijkanten.”

Om dit te voorkomen worden de platen getransporteerd met opleggers die zijn uitgerust met rongen. Dit zijn verticale balken die aan de zijkanten van de oplegger zijn aangebracht. Hieraan wordt de lading vastgemaakt met spanbanden, kettingen en andere bevestigingsmaterialen. “Dit werkt op zichzelf goed”, zegt Prins uit. “Maar we vervoeren rijplaten vanuit veiligheidsoverwegingen liever ook nog ‘geremd’. Dat betekent dat ze ergens ‘vast’ tegenaan worden geplaatst, zodat ze sowieso niet kunnen schuiven. Dit is naast vastsjorren met banden en dergelijke een extra beveiliging bij dit soort transporten.”

Een van de nieuwe trailers met twee metaalkleurige overdwars geplaatste rongen.

Briljant idee

Een manier om de rijplaten ‘geremd’ te vervoeren, is ze tegen het kopschot van de trailer plaatsen. Maar deze optie was niet optimaal: “Dan kunnen we het laadoppervlak van de oplegger niet volledig benutten en dat is minder efficiënt.” Daarom zocht Prins naar een andere oplossing. Enkele jaren geleden kwam hij op een briljant idee: “We sluiten de rijplaten volledig in tussen de rongen, door deze ook overdwars op de trailer te plaatsen! De platen worden dan allemaal ‘geremd’ vervoerd, terwijl het laadoppervlak flexibel kan worden ingedeeld en volledig gebruikt.”

Hij liet het idee verder uitwerken door een carrosseriebedrijf Vlarotech Enginering, dat ook tekeningen maakte van een trailermodel met overdwars geplaatste rongen. Dit jaar ging de Nederlandse trailerbouwer Pacton Trailers op verzoek van Prins met zijn idee aan de slag. Pacton maakte de nieuwe rongen, liet ze door TÜV keuren en bouwde de eerste twee gecertificeerde trailers die zijn uitgerust met het nieuwe zekeringssysteem.

Over Prins Internationaal Transport

Directeur Johan Prins is alweer de zesde generatie Prinsen die de scepter zwaait over Prins Internationaal Transport, dat werd opgericht in 1875. Hij vertelt dat de objecten die zijn bedrijf vervoert zeer divers zijn en enorm kunnen variëren in omvang en gewicht. “We beschikken over vijftien eigen voertuigen voor speciaal transport, ieder met een eigen vaste chauffeur. Het gaat daarbij om vrachtwagens met of zonder autolaadkraan, trekker-opleggercombinaties met of zonder laadkraan en diepladers en uitschuiftrailers. Veel activiteiten voeren we zelf uit, terwijl we daarnaast charters inschakelen voor bepaalde transporten.”
Volledig vastklemmen

De trailers zijn inmiddels door Prins Transport in gebruik genomen. De overdwars geplaatste rongen kunnen op verschillende posities in het laadoppervlak geplaatst worden, afhankelijk van de dimensies van de rijplaten die moeten worden vervoerd. Ze worden aan de onderkant van de trailers gezekerd. Daarna worden de rijplaten met een kraan tussen de rongen geplaatst. Door de rijplaten op deze manier volledig vast te klemmen, blijven ze op hun plaats bij onverwacht remmen. Onderzoek van het Duitse keuringsinstituut TÜV heeft inmiddels uitgewezen dat tussen de rongen een gewicht van in totaal 30 ton aan rijplaten mag worden geplaatst. Overigens worden de platen ook nog steeds vastgezet met kettingen en banden. “Daardoor blijven ze ook op hun plaats als de trailer onverhoopt mocht kantelen.”

Adaptive cruise control

Prins is erg blij met het nieuwe bevestigingssysteem: “Langzamerhand komen er steeds meer voertuigen op de weg met adaptive cruise control. Als zo’n systeem een gevaar signaleert, remt het zelfstandig de auto of vrachtwagen waarin het is geplaatst, soms onverwacht en erg hard. Met enkele tonnen aan rijplaten achterop, wil je daar dan niet achter rijden. Maar is dat toch het geval, dan voorkomen de overdwarse rongen de platen schuiven. Dat draagt bij aan de verkeersveiligheid.”

Lees ook: "Bijna driekwart van alle ladingen is onjuist gezekerd"