Na het eerste gebruik van een accupakket in een vrachtwagen, bus of bestelwagen (1st-life) zijn er in principe verschillende mogelijkheden om er een nieuwe functie aan te geven: hergebruik in het voertuig (2nd-use), gebruik voor een andere toepassing (2nd-life ), bijvoorbeeld als stationaire opslag of – als laatste optie – het recyclen ervan om de waardevolle grondstoffen terug te winnen. Van al deze alternatieven vormt de herfabricage van alle componenten uit een accupakket het meest duurzame en economische alternatief.

Hergebruik

Dit is dan ook het doel van het nieuwe onderzoeksproject REVAMP (Remanufacturing of Variant Battery Modules with Automated Assembly and Testing Processes). Het project wordt gefinancierd door het Duitse ministerie van Economische Zaken en Klimaatbescherming (BMWK). Het doel is om het gebruik van 2nd-use en 2nd-life batterijen te verhogen. De basis voor dit proces, herfabricage genaamd, bestaat al langer voor bijvoorbeeld gereviseerde motoren of voertuigcomponenten. De manier waarop de conditie van gebruikte batterijen beoordeeld wordt en de geautomatiseerde demontage van accupakketten vormen het kernaspect van REVAMP. Op basis hiervan wordt vervolgens onderzoek gedaan naar herverwerking, hermontage, het testen en het opnieuw op de markt brengen van batterijen om deze zo een tweede leven of een nieuwe functie te geven.

Betrokkenen

Het Machine Tool Laboratory (WZL) en het Institute for Power Electronics and Electrical Drives (ISEA) van de Universiteit van Aachen zijn ook betrokken bij het REVAMP-project, evenals het Fraunhofer Instituut voor Productietechnologie (Fraunhofer IPT). Zij bieden wetenschappelijk inzicht, dat nodig is om te zorgen dat het proces binnen de gestelde duurzaamheidskaders blijft. Vanuit een industrieel oogpunt zijn er diverse bedrijven betrokken: Bertrandt Technikum GmbH, Software AG, IBG Automation GmbH, BE-Power GmbH, Wacker Neuson Produktion GmbH & Co. KG, Weidemann GmbH en MAN Truck & Bus SE als aanvoerder van project REVAMP.

Uitdaging

De grootste uitdaging die verband houdt met het reviseren van accu’s voor bedrijfsvoertuigen is dat ze verschillende stadia van veroudering en slijtage kennen wanneer ze terugkomen voor een conditiebeoordeling. Dat de vorm, structuur en fabrikant van de batterij kan verschillen, is ook een van de uitdagingen van het REVAMP-project. Daarom is het erg belangrijk dat het hele revisiesysteem flexibel is ontworpen en kan reageren op de verschillende toestanden en accukarakteristieken. De verkregen resultaten worden uiteindelijk gevalideerd in verschillende tests en gedemonstreerd in het technische centrum voor eMobility bij MAN in Neurenberg. Project REVAMP kent een doorlooptijd van drie jaar.

Lees meer: “In 2035 koopt niemand meer een dieseltruck”