Lange tijd heeft de levering van trucks onder druk gestaan. Eerst door corona, daarna door de oorlog in Oekraïne, wat met name impact had op de beschikbaarheid van onderdelen en grondstoffen voor de bouw van trucks. Eén truckmerk moest daardoor in deze periode zelfs een tijdelijke orderstop instellen. Inmiddels normaliseert de situatie en worden achterstanden weggewerkt. Dat verklaart voor een groot deel de hogere registraties van nu.

Investeringsbereidheid voor nieuwe trucks

Nu de leveringen weer goed op gang komen, worden er ook weer meer trucks besteld.  De sector constateert een goede investeringsbereidheid om oudere voertuigen te vervangen. Dit heeft deels te maken met de doorontwikkeling van de Euro VI motoren, die alsmaar zuiniger worden. Vanwege de bijbehorende brandstofbesparing, kan het zinvol zijn om nieuwe voertuigen in te zetten. 

Bovendien mogen bakwagens met toelating vanaf 2019, en trekkers met toelating vanaf 2014, tot 2030 de Zero-Emissie-zones in stedelijk gebied in. Ondanks de huidige economische onzekerheden zijn er momenteel dus genoeg redenen om toch over te gaan tot de aanschaf van nieuwe trucks of te kiezen voor vervanging. 

Lees ook: Aantal vrachtwagenchauffeurs stijgt en vervoersvraag daalt