Ooggetuigen melden aan persbureau Reuters dat het schip op eigen kracht onderweg zou zijn, maar volgens berger Boskalis wordt het schip weggesleept. Ook de rest van het scheepvaartverkeer komt weer op gang, volgens de kanaalautoriteit.

Dwars in het Suezkanaal

De Ever Given was vorige week dinsdag in een zandstorm overdwars in het zuidelijke deel van het Suezkanaal komen te liggen. Het schip, eigendom van een Japanse reder maar varend in dienst van een Taiwanees bedrijf, behoort tot de grootste containerschepen ter wereld met een lengte van 400 meter en een breedte van bijna 60 meter. Daardoor is het erg gevoelig voor zijwind. Toen het schip gedraaid lag, lag het tegen beide oevers van het kanaal.

Smit Salvage betrokken bij operatie

Het gespecialiseerde Nederlandse bedrijf Smit Salvage, onderdeel van baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis, was betrokken bij de bevrijdingsoperatie. Daarbij werd gebaggerd en werden elf gewone sleepboten en twee krachtige zeesleepboten ingezet. Topman Peter Berdowski laat weten "bijzonder trots" te zijn op "het uitstekende werk dat het bergingsteam ter plaatse en de vele collega's van Smit Salvage en Boskalis thuis hebben verricht".

Daarmee wist de baggeraar de "uitdagende operatie onder het toeziend oog van de wereld tot een goed einde te brengen". "De tijdsdruk om deze operatie te voltooien was evident en ongekend groot en het resultaat toont eens te meer onze unieke capaciteiten", aldus Berdowski.

Maersk vaart om

De vraag is nu hoeveel schade en vertraging de blokkade in de komende tijd gaat opleveren. Eerder vandaag meldde containertransporteur Maersk dat het het omleiden van een aantal schepen via Kaap de Goede Hoop doorzet.