De route om Zuid-Afrika duurt ongeveer tien tot veertien dagen langer. De containervervoerder helpt zo ook om de druk op het Suezkanaal te verlichten. Er liggen honderden schepen te wachten op doorgang door het kanaal.

Suezkanaal zorgt voor lange nasleep

Ook Chinese logistieke kenners verwachten dat de impact van de opstopping op de wereldwijde handel nog lang kan duren als de achterstanden in Europa oplopen. Havens worstelden door de coronacrisis al met het verwerken van normale logistieke hoeveelheden. "Nu ze ook nog achterstanden moeten inhalen, duurt het in het beste geval een maand of langer voor de situatie weer normaal is", zegt Max Wei van het Chinese logistieke bedrijf Speedaf Logistics.

Weken tot maanden vertraging

Scheepvaartexperts verwachten dat de toch al overbelaste markten voor zeevracht de komende maanden nog krapper zullen worden. Dat komt mede door ongelijkmatige golf vracht die de havens te verwerken zullen krijgen. De problemen als gevolg van de opstopping in het Suezkanaal kunnen nog "weken tot maanden" gaan duren, zei de Rotterdamse containerterminal ECT eerder vandaag. Dat komt omdat er straks, wanneer schepen weer door het Suezkanaal kunnen, waarschijnlijk veel schepen tegelijk op Rotterdam afkomen. De containerterminal is inmiddels druk bezig met het treffen van voorbereidingen op de aanstaande drukte.