Koninklijke Euser, actief in onder meer food retail en foodservice, doet veel aan last-mile distributie in Zuidwest-Nederland. “Ongeveer de helft van al onze transporten vindt plaats in de steden. Vooral geconditioneerd transport van verse producten, in kleinere zendingen en met laadklep.”

Dark-kitchens

De organisatie bereidt zich overigens niet alleen voor op de komst van de zero-emissie zones. “We kijken bij Cilolab2 ook naar de toekomst van vers-logistiek in binnensteden. Wat wordt er van ons gevraagd bij het ontstaan van bijvoorbeeld 'dark-kitchens’ (centrale keukens aan de rand van de steden) als de horeca besluit om maaltijden niet meer in hun eigen keuken te bereiden?” zegt Euser.

Ruimtegebrek en personeelsbeschikbaarheid gaan een grote rol spelen. “Nadenken en ontwikkelen doen we met alle partijen in Cilolab2, waaraan onder meer de vier grote gemeenten, verladers en opdrachtgevers deelnemen. Die partijen hebben we nodig om de logistiek in de steden slim te organiseren. Het gezamenlijk optrekken daarbij is noodzakelijk.” Welke steden een cityport krijgen, is nog niet duidelijk.

Efficiënter

De belangrijkste reden voor Euser om mee te doen aan Cilolab2 is het creëren van efficiënte vervoersstromen. “Voor een leefbare binnenstad moeten we het aantal vervoersbewegingen terugbrengen en alleen met een zero-emissie voertuig rijden. Last-mile stadsdistributie wordt nog meer een specialisme. We ontkomen er niet aan om stromen te gaan bundelen. Dit vraagt om ketensamenwerking, maar ook om een visie. Daarom werken we met Cilolab2 aan concepten en een pilot om hier richting aan te geven.”

“Stromen bundelen is niet nieuw, daar hebben we in het verleden in Rotterdam al ervaring mee opgedaan. Draagvlak bij de partijen blijft hierbij de grote uitdaging. Ook bij deze pilot zal dit een rol spelen. De waarde die gecreëerd wordt met bundeling van goederen, zal zichzelf moeten verkopen. Partijen gaan de noodzaak echt voelen de komende jaren. Door toenemende congestie in binnensteden, zero-emissie normen en een gebrek aan ruimte en personeel.”

Elektrisch transport

Om vanaf 2025 de zero-emissie zones in te mogen rijden, heeft Euser vorig jaar al geïnvesteerd in tien elektrische vrachtwagens en daar komen er dit jaar nog eens tien bij. “De beperkte actieradius is voor ons geen probleem, omdat we rijden binnen Zuidwest-Nederland. De vrachtwagens zijn uitgerust met verschillende compartimenten voor het geconditioneerd vervoer van versproducten. Ook de koeling draait op de batterijen. Met deze beperkte aantal elektrische vrachtwagens redden wij het met onze netaansluiting.”

Lees ook: Renault Trucks E-Tech D voor Koninklijke Euser

Data delen

“We gaan zien dat bij het invoeren van nieuwe logistieke concepten het delen en uitwisselen van logistieke data een absolute noodzaak wordt. Denk bijvoorbeeld aan gegevens voor aflever-instructies, temperatuurregistratie door de hele keten heen en het uitwisselen van emballage met statiegeld. Dit digitale platform is een belangrijke voorwaarde voor het slagen van deze samenwerking in de keten. Met name om die efficiency te bereiken.”