Het bedrijf is de afgelopen jaren flink gegroeid. Momenteel telt Van Boxtel 50 medewerkers. Hein van Boxtel: “Maar de toegevoegde waarde van onze diensten zitten ‘m niet in ons kostbare materieel, maar juist in onze mensen. Onze medewerkers zijn stuk voor stuk vakmensen met veel kennis, die service bieden. Het gaat tenslotte om die persoon die uit het voertuig stapt en tegen de klant zegt: “Goedemorgen, waarmee kan ik u helpen?”

Een aantal jaren geleden bekroop de directeur opeens een gedachte: We hebben drie monteurs in onze werkplaats rondlopen voor reparatie en onderhoud van ons materieel, maar wie zorgt er eigenlijk voor onze mensen…?

“Het zit in het DNA van ons familiebedrijf om ons betrokken te voelen bij onze werknemers, maar op dat moment was dat voor niemand een hoofdtaak. De waan van de dag regeerde. Dat was ook het moment dat ik Maike Goossens heb aangenomen als HR-manager. Ik kende haar nog uit het verleden. Met haar komst kreeg de mens de aandacht die hij of zij verdient en echt nodig heeft. Op basis van ons vertrouwen in haar werkt zij met ons grootste kapitaal en biedt zij hen een luisterend oor. Soms ondernemen we ook direct actie.”

Het 'wij-gevoel'

Toen de HR-manager in dienst kwam, is het familiebedrijf gaan werken aan een cultuuromslag. “We zijn begonnen om de goede dingen die we deden in kaart te brengen. Als familiebedrijf met een betrokken directie zetten wij namelijk in op 'samen'. Vervolgens hebben we nagedacht wat we konden verbeteren. We zijn verder bij onze mensen nagegaan wat zij verstaan onder het 'wij-gevoel'. Vervolgens hebben we een plan bedacht om dat daadwerkelijk te realiseren. Het is een proces wat natuurlijk met ups en downs gaat.”

Vroeger was het 'wij-gevoel' haast vanzelfsprekend. “Dan was het schaften bij m’n opa en oma aan de keukentafel. Nu met 50 medewerkers hebben we als directie een andere rol en is er wat meer afstand tot bijvoorbeeld chauffeurs, die ook nog eens de hele dag op pad zijn.”

Professionaliseren

Vanaf het moment dat de HR-manager aan de slag is gegaan, is er veel gebeurd. Goossens is verschillende programma’s gaan opzetten om de medewerkers goed te begeleiden in hun werk en loopbaan. Er kwam onder meer een zogenoemd onboardingsprogramma om nieuwe medewerkers goed in te werken en kennis te laten maken met de bedrijfscultuur. “Ook hebben we de functioneringsgesprekken in een nieuw jasje gestoken. De inhoud van het gesprek veranderde van praktisch naar persoonlijke ontwikkeling.”

Soms is de uitkomst van een gesprek dat iemand een andere toekomst ziet dan bij Van Boxtel. “Natuurlijk proberen we onze mensen in dienst te houden, en kijken we of we onze werknemers in hun kracht kunnen zetten. Als je weet wat je mensen ambiëren, dan kun je daar het werk en de functies die je hebt voor een deel op aanpassen.”

Derde generatie

Hein van Boxtel vormt samen met zijn neven Otmar en Martijn van Boxtel de derde generatie die sinds 2008 de Van Boxtel Groep in Heeswijk Dinther runt. Grootvader Hein van Boxtel begin het bedrijf in 1938 met paard en wagen en werd opgevolgd door zijn zonen Christ, Harry en Jo. Toen Hein, Otmar en Martijn het bedrijf bijna vijftien jaar geleden overnamen van hun vaders, telde het bedrijf twaalf medewerkers. Inmiddels zijn dat er 50.
Hein van Boxtel voert de algemene directie van het bedrijf en de transporttak, terwijl Otmar verantwoordelijk is voor de grond-, weg- en waterbouwtak. Martijn neemt het wagen- en machinepark voor zijn rekening.

Betrokkenheid

Vanaf 2020 is bij Van Boxtel Groep ook de communicatie-app ingevoerd. Van Boxtel: “Dat was net ten tijde van corona en dus een goede manier om met alle medewerkers te kunnen communiceren. Deze app gebruiken we sindsdien voor onze interne communicatie. Op deze manier staan al onze medewerkers met elkaar in contact. Zij kunnen laten zien waar ze trots op zijn, en wij kunnen iedereen met één druk op de knop op de hoogte brengen van nieuwe ontwikkelingen. Dit zorgt voor meer onderlinge betrokkenheid.”

Leren van fouten

Over het antwoord op de vraag wat deze verandering teweeg heeft gebracht, hoeft Van Boxtel niet lang na te denken. “Het mooie is dat we op deze manier komen tot een transparantere en tegelijkertijd veilige omgeving waar mensen kwetsbaar kunnen zijn en fouten mogen maken. Dat gebeurt op alle niveaus binnen de organisatie. Vooruit struikelen noem ik dat altijd. Fouten maken én er tegelijk van leren.”

Goossens en Van Boxtel zijn ervan overtuigd dat medewerkers de ingezette aanpassingen een positief effect hebben op het werkgeluk van de medewerkers. ”Als je het aan ze vraagt, dan geven ze aan dat er veel is veranderd, en uit de hoge score van het medewerkers tevredenheidsonderzoek kun je opmaken dat die veranderingen als positief worden ervaren”, aldus Goossens. “Het familiegevoel is weer helemaal terug. We zijn meer een team. Als de ene collega al klaar is terwijl de andere nog moet lossen, helpt de eerste een handje in plaats van door te lopen.”

Suggesties van medewerkers

Zaak is om dit alles nu voort te zetten en verder uit te breiden. “Dat laatste gebeurt ook op basis van suggesties van medewerkers”, zegt Goossens. “Zo gaan we binnenkort een app testen voor chauffeurs die in hun eentje laden en lossen. Sommigen ervaren dat als gevaarlijk en nu is er een app die een signaal afgeeft als iemand valt en vervolgens niet of nauwelijks beweegt. Dat geeft een veiliger gevoel.”

Van Boxtel streeft ernaar om een A-merk bedrijf te zijn, het liefst in alle facetten van de bedrijfsvoering, maar zeker op het vlak van de mens. “Hierdoor kunnen we een fijne werkgever zijn voor onze medewerkers. De professionalisering van de aandacht voor onze mensen, heeft onze organisatie alleen maar krachtiger gemaakt, bijvoorbeeld op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Mochten andere bedrijven dan ook geïnteresseerd zijn in onze aanpak: we kunnen je helpen. Je mag altijd contact met ons opnemen.”

Lees ook: “Samen kunnen we een verschil maken”