De Spaanse chauffeur van het truckdrama in Nieuw-Beijerland mocht, als hij zoals zijn advocaat zegt inderdaad medicijnen tegen epilepsie zou hebben gebruikt, volgens de Nederlandse wet niet in een vrachtwagen rijden. De regels voor rijden met medische aandoeningen en medicijnen zijn in Nederland vastgelegd in de Regeling eisen geschiktheid 2000. De voor het truckdrama relevante passage luidt als volgt: "Als uw patiënt een groot rijbewijs heeft, gelden er strengere regels. Als iemand medicijnen tegen epileptische aanvallen gebruikt, mag hij of zij niet in een vrachtwagen of bus rijden. Dit geldt ook als uw patiënt al lange tijd geen epileptische aanval heeft gehad." Het feit dat de chauffeur uit Spanje komt, verandert hieraan niets. Dit zijn Europese basisrichtlijnen, die ook in andere landen gelden.

Geen herinneringen aan truckdrama

De Spaanse chauffeur heeft volgens zijn advocaat al jaren geen epileptische aanval meer gehad, maar gebruikt nog wél medicijnen. Als dat klopt, betekent dit dat de chauffeur daarmee de wet heeft overtreden. De chauffeur kan zich niets van het hele ongeluk herinneren, aldus zijn advocaat. Maar het zou een epileptische aanval kunnen zijn geweest op dat moment. Op basis van wat er nu in het dossier te vinden is, is dat de conclusie. De chauffeur heeft in zijn jeugd last gehad van epilepsie, maar had al lange tijd geen aanval meer gehad. Hij slikt trouw zijn medicatie. Ook voorafgaand aan het ongeluk zou de chauffeur zijn medicijnen hebben genomen. Hij zou geen verdovende middelen hebben gebruikt. Dat moet overigens nog blijken uit de resultaten van een bloedtest.

Op vrije voeten

Bij het drama op een buurtfeest kwamen zes volwassen personen om het leven onder wie een hoogzwangere vrouw, waarmee het dodental uitkwam op zeven. Ook zeven aanwezigen, onder wie kinderen, raakten gewond. Volgens zijn advocaat zit de Spaanse vrachtwagenchauffeur van het truckdrama er helemaal doorheen en krijgt medicijnen voor zijn toestand. Vandaag is bekend geworden dat hij op vrije voeten komt. Het onderzoek naar de toedracht van het ongeluk zal volgens het Openbaar Ministerie nog lang duren. Een belangrijk deel van dat onderzoek draait om de gezondheid van de chauffeur, die via zijn advocaat liet weten last te hebben gehad van een epileptische aanval. 

CBR informeert over rijden met epilepsie

Het CBR informeert in Nederland, in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, over het rijden met epilepsie, voor alle rijbewijzen, dus ook voor het groot rijbewijs. De informatie is bedoeld voor onder anderen mensen die epileptische aanvallen hebben gehad. Hiermee helpt het rijvaardigheidsbureau bestuurders bij het nemen van verantwoordelijkheid als zij geconfronteerd worden met deze aandoening die risico’s met zich meebrengt in het verkeer. Bij een epileptische aanval verliest iemand vaak het bewustzijn. Dit kan gevaarlijk zijn, zeker in het verkeer. Daarom zijn er regels over rijden na een epileptische aanval. Voor het besturen van een vrachtauto (groot rijbewijs) gelden er strengere regels dan voor bestuurders van personenauto’s. 

Rijbewijs C na epilepsie

Als het de eerste keer is dat een chauffeur met rijbewijs C een epileptische aanval had en hij of zij geen epilepsiemedicijnen gebruikt, dan mag de chauffeur vijf jaar niet rijden. Als deze chauffeur na twee jaar geen nieuwe aanval heeft gekregen en geen epilepsie medicijnen nodig heeft gehad, kan deze persoon het CBR laten onderzoeken of hij al eerder veilig kan rijden.

Geldigheid van het nieuwe groot rijbewijs

De regels voor de geldigheid van een nieuw en een bestaand rijbewijs staan ook op de website van het CBR. Blijkt uit het onderzoek dat iemand veilig de weg op kan, dan bepaalt het CBR ook hoe lang dit nieuwe rijbewijs geldig is. Als iemand rijgeschikt is voor het groot rijbewijs, krijgt hij een rijbewijs dat maximaal 1 jaar geldig is. Verlengt het CBR het rijbewijs daarna, dan is dat maximaal drie jaar geldig. En als het CBR na die drie jaar het rijbewijs weer verlengt - als er geen epileptische aanval is geweest - is dat maximaal vijf jaar geldig. Het CBR onderzoekt dus regelmatig of het veilig is om te rijden.