De vakbond verwacht dit keer ongeveer tweehonderd stakers. Eind vorige week werd er al gestaakt door zo'n 150 chauffeurs. Dat had volgens Albert Heijn, dat zelf geen vrachtwagenchauffeurs in dienst heeft, geen gevolgen voor het bevoorraden van de supermarkten.

Chauffeurs geven werkgevers signaal

De stakingen zijn bedoeld als signaal naar de werkgevers van de chauffeurs. FNV en andere bonden wilden in november al onderhandelen over een nieuwe cao met een loonsverhoging. Maar volgens Dijkhuizen probeerden de werkgevers daar steeds onderuit te komen door voor te stellen de oude cao vanwege de crisis nog een keer te verlengen.

Vorige week kondigde de vakbond aan op 12 april een landelijke manifestatie te houden om de druk op de werkgevers op te voeren.

TLN: werkgevers willen wel

Transport en Logistiek Nederland (TLN) noemde de acties eerder "niet nodig en onverantwoord". De werkgeversorganisatie had de vakbonden naar eigen zeggen uitgenodigd voor een "ultieme poging om alsnog tot een cao-resultaat te komen". Volgens TLN waren de werkgevers bereid om stappen te zetten op het gebied van loon, arbeidsomstandigheden en eerder stoppen met werken. Maar de vakbonden gingen niet op de uitnodiging in, aldus TLN.