CNV Vakmensen wil onder meer een “passende loonsverhoging” van 3,5 procent. Van Rijssel: “We hebben het hier over een cruciale sector voor Nederland, maar ondertussen hebben de chauffeurs er vorig jaar helemaal niks bij gekregen. En dit jaar houden de werkgevers de hand ook strak op de knip. Dat klopt niet. De meeste transportbedrijven zitten goed in het werk. Denk aan pakketbezorging of de bevoorrading van supermarkten. Er is ruimte voor een fatsoenlijke loonsverhoging, zeker bij de bedrijven waar het goed gaat.” 

Deze situatie zorgt volgens Van Rijssel voor spanning. “Die moet op deze manier wel uitdraaien op acties. Daar gaan veel mensen en bedrijven last van krijgen, maar daar zijn de werkgevers dan wel echt zelf verantwoordelijk voor.”

Cao-overleg: verbetering arbeidsomstandigheden

Nu het ultimatum is verstreken, gaat CNV Vakmensen – in overleg met de andere bonden – met de leden in gesprek op welke manier de acties komende tijd vorm gaan krijgen. FNV gaf direct maandagavond al aan dat er acties komen in het beroepsgoederenvervoer, nadat de werkgevers het ultimatum van FNV Transport & Logistiek hadden laten verstrijken. Al maandagavond werd meteen de eerste werkonderbreking gehouden in de vorm van een actieoverleg.

Verder wil CNV Vakmensen dat de arbeidsomstandigheden op een aantal concrete terreinen verbeteren. De bond pleit bijvoorbeeld voor een verplichte standairco en standkachel in vrachtwagencabines, waarmee chauffeurs de temperatuur goed kunnen regelen.

De bond wil ook afspraken maken over duurzame inzetbaarheid, zodat werknemers fit en vitaal het einde van hun loopbaan kunnen halen. Voor oudere werknemers moet een regeling komen die het financieel mogelijk maakt om drie jaar voor de AOW-gerechtigde leeftijd te kunnen stoppen met werken.

TLN wil overleg voortzetten

Zoals gezegd is TLN verbaasd over de acties van de vakbonden. ‘Ondanks dat de werkgevers bereid zijn om grote stappen te zetten in de richting van de vakbonden’, meldt de brancheorganisatie in een persbericht. 'Nog vóór het verstrijken van dat ultimatum heeft TLN de vakbonden uitgenodigd om een ultieme poging te doen om alsnog tot een cao-resultaat te komen.’

'Helaas wordt zo de mogelijkheid ontnomen om door middel van constructief overleg dichter bij elkaar te komen'

TLn in reactie op aankondiging van cao-acties

Daarbij is benadrukt dat de werkgevers bereid zijn om op alle hoofdthema’s – loon, arbeidsomstandigheden en eerder stoppen met werken – een duidelijke stap te zetten in de richting van de bonden. Tot teleurstelling van de brancheorganisatie zijn de vakbonden niet op haar uitnodiging ingegaan om het cao-overleg voort te zetten. 'Helaas wordt zo de mogelijkheid ontnomen om door middel van constructief overleg dichter bij elkaar te komen.' TLN vindt het dan ook onverantwoord dat de bonden acties hebben aangekondigd en roept de bonden op om het cao-overleg snel voort te zetten.

Coronacrisis maak vooruitzichten somber

Hoewel sommige transporteurs sinds de coronacrisis juist meer werk hebben, zijn andere transportbedrijven zwaar getroffen, aldus TLN. 'Daarbij zijn de vooruitzichten vooralsnog somber: in de meest gunstige scenario’s wordt een eerste voorzichtig herstel van de sector verwacht vanaf 2022. Ondanks de coronacrisis werkten iedereen in de sector door om Nederland te bevoorraden en de schappen van apotheken en supermarkten gevuld te houden. Werkgevers in de sector transport en logistiek zijn hun werknemers dankbaar voor hun enorme inzet en getoonde veerkracht over de afgelopen periode. En dat vertalen we graag naar een goede cao. Juist daarom is TLN vastberaden om in deze onzekere tijd samen met de bonden tot een akkoord te komen.’