De rechten die vrachtwagens krijgen zijn minder uitgebreid dan die van ambulances en politie. Deze diensten krijgen onvoorwaardelijke prioriteit, want in hun geval kan het gaan om leven of dood. “Maar je kunt je voorstellen dat we wel dezelfde technieken gebruiken. Voor bijvoorbeeld snellere doorstroming van zwaar transport met begeleidingsvoertuigen en vrachtwagens met gevaarlijke stoffen zoals uranium. Niet in de centra, want daar hoeven ze sowieso niet te zijn, maar op de ringwegen.” Dit vertelt Twan Goossens, bestuurslid van DALTI, branchevereniging voor ICT-leveranciers in het transport (en oprichter van Mobicoach), onder het genot van een kop koffie.
Branchevereniging DALTI zet zich in voor standaardisatie. Het idee is dat fleetmanagementsystemen van leden kunnen samenwerken met die van concullega’s. ‘Wat heeft je klant aan jouw software als deze niet integreert met systemen voor aansluitende bedrijfsprocessen?’ schrijft DALTI op haar site. “Vergelijk het met de bankenwereld”, verduidelijkt Goossens. “iDEAL is een mooi voorbeeld. Dat online betaalmiddel is een vliegwiel geworden. Een bank zou buiten spel staan als het iDEAL niet zou gebruiken.”
Intelligente wegen
Samen met collega Logiapp heeft Mobicoach een standaard interface voor Connected Transport Corridors (CTC) ontwikkeld. Innovatief mobliteitsprogramma SmartwayZ, dat als doel heeft om de weg in ons hele land intelligent te maken, vroeg de twee bedrijven om een voortrekkersrol te vervullen hiervoor. SmartwayZ is een initiatief van ruim 200 partners: onder andere het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, de provincies Noord-Brabant en Limburg, gemeenten, bedrijven en kennisinstellingen.
En Goossens ziet een mooie toekomst als hij de mogelijkheden van CTC op zijn netvlies heeft. Want die zijn talrijk en er komen er steeds bij. “De basis ligt er nu. Diverse systemen communiceren met elkaar. Nu kan er meer informatie overheen. Zo kunnen we op het beeldscherm in de vrachtwagen de rijbanen tonen van de snelweg waar de chauffeur zich op bevindt. Dat zijn er bijvoorbeeld drie. Als de rechterbaan is afgesloten, zie je daarop een rood kruis; elk matrixbord is namelijk verbonden met het dashboard. Verder is ieder verkeersbord gekoppeld, zodat de maximum snelheid voor de vrachtwagen eveneens steeds zichtbaar is.”
Het is daarnaast mogelijk om de chauffeur te laten weten dat er in de buurt een pechgeval staat. Die informatie komt binnen via cloudservice providers. “De politie, wegbeheerders en Rijkswaterstaat filteren de gegevens en bieden de thema’s aan die interessant zijn voor mensen achter het stuur.”
Spoorwegovergangen
Informatie over de toegankelijkheid van binnensteden zal ook op deze manier gaan worden gedeeld, denkt hij. “Gemeenten zullen via CTC aangeven welke paaltjes tussen welke tijdstippen de grond in zakken om vrachtwagens door te laten. Ook als dat eenmalig anders is.” Als dit werkelijkheid wordt, hoeven transportbedrijven niet meer een dag van tevoren hun kenteken in te voeren in een systeem om dat gebied binnen te kunnen.
De kartrekker van CTC denkt voor de toekomst ook aan communicatie met spoorwegovergangen. Verder kunnen terminals en havens bijvoorbeeld berichten sturen aan berijders als het op een bepaald moment erg druk is. En reserveringen van parkeerplaatsen voor overnachtingen via CTC zitten in de pijplijn.
Voetje sturen
Resultaat: de chauffeur beschikt over meer informatie. “Diegene ziet bijvoorbeeld op het beeldscherm over hoeveel seconden dat verkeerslicht groen wordt en kan op basis daarvan zijn of haar voetje sturen”, schetst Goossens. En als flexibele verkeerslichten eerder groen worden, scheelt het tijd. Doordat de chauffeur verder minder vaak hoeft te remmen, verbruikt de vrachtwagen minder brandstof. Dat scheelt ook CO2-uitstoot op en de banden gaan langer mee. De verkeersveiligheid neemt eveneens toe. Daarnaast heeft de chauffeur minder last van irritatie en de lading komt eerder op de bestemming! Met CTC tot slot is het mogelijk om de controleur digitaal te informeren.
Lees ook: "Een nieuw TMS, WMS of FMS: bezint voor je begint”