De rechten die vrachtwagens krijgen zijn minder uitgebreid dan die van ambulances en politie. Deze diensten krijgen onvoorwaardelijke prioriteit, want in hun geval kan het gaan om leven of dood. “Maar je kunt je voorstellen dat we wel dezelfde technieken gebruiken. Voor bijvoorbeeld snellere doorstroming van zwaar transport met begeleidingsvoertuigen en vrachtwagens met gevaarlijke stoffen zoals uranium. Niet in de centra, want daar hoeven ze sowieso niet te zijn, maar op de ringwegen.” Dit vertelt Twan Goossens, bestuurslid van DALTI, branchevereniging voor ICT-leveranciers in het transport (en oprichter van Mobicoach), onder het genot van een kop koffie.

Branchevereniging DALTI zet zich in voor standaardisatie. Het idee is dat fleetmanagementsystemen van leden kunnen samenwerken met die van concullega’s. ‘Wat heeft je klant aan jouw software als deze niet integreert met systemen voor aansluitende bedrijfsprocessen?’ schrijft DALTI op haar site. “Vergelijk het met de bankenwereld”, verduidelijkt Goossens. “iDEAL is een mooi voorbeeld. Dat online betaalmiddel is een vliegwiel geworden. Een bank zou buiten spel staan als het iDEAL niet zou gebruiken.”

Subsidiemogelijkheden

Via SmartwayZ kunnen transportbedrijven subsidie aanvragen voor Connected Transport. Het bedrag is 70 euro per voertuig. Het is mogelijk om een tegemoetkoming aan te vragen tot 14 december 2023. Voorwaarde is wel dat de transporteur in Noord-Brabant of Limburg gevestigd is, of daar veel rijdt.
Ga naar https://www.smartwayz.nl/nl/smart-logistics/slimme-toepassingen-transport/ontdek-connected-transport/#cta-final-footer

Intelligente wegen

Samen met collega Logiapp heeft Mobicoach een standaard interface voor Connected Transport Corridors (CTC) ontwikkeld. Innovatief mobliteitsprogramma SmartwayZ, dat als doel heeft om de weg in ons hele land intelligent te maken, vroeg de twee bedrijven om een voortrekkersrol te vervullen hiervoor. SmartwayZ is een initiatief van ruim 200 partners: onder andere het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, de provincies Noord-Brabant en Limburg, gemeenten, bedrijven en kennisinstellingen.

En Goossens ziet een mooie toekomst als hij de mogelijkheden van CTC op zijn netvlies heeft. Want die zijn talrijk en er komen er steeds bij. “De basis ligt er nu. Diverse systemen communiceren met elkaar. Nu kan er meer informatie overheen. Zo kunnen we op het beeldscherm in de vrachtwagen de rijbanen tonen van de snelweg waar de chauffeur zich op bevindt. Dat zijn er bijvoorbeeld drie. Als de rechterbaan is afgesloten, zie je daarop een rood kruis; elk matrixbord is namelijk verbonden met het dashboard. Verder is ieder verkeersbord gekoppeld, zodat de maximum snelheid voor de vrachtwagen eveneens steeds zichtbaar is.”

Het is daarnaast mogelijk om de chauffeur te laten weten dat er in de buurt een pechgeval staat. Die informatie komt binnen via cloudservice providers. “De politie, wegbeheerders en Rijkswaterstaat filteren de gegevens en bieden de thema’s aan die interessant zijn voor mensen achter het stuur.”

Spoorwegovergangen

Informatie over de toegankelijkheid van binnensteden zal ook op deze manier gaan worden gedeeld, denkt hij. “Gemeenten zullen via CTC aangeven welke paaltjes tussen welke tijdstippen de grond in zakken om vrachtwagens door te laten. Ook als dat eenmalig anders is.” Als dit werkelijkheid wordt, hoeven transportbedrijven niet meer een dag van tevoren hun kenteken in te voeren in een systeem om dat gebied binnen te kunnen.

De kartrekker van CTC denkt voor de toekomst ook aan communicatie met spoorwegovergangen. Verder kunnen terminals en havens bijvoorbeeld berichten sturen aan berijders als het op een bepaald moment erg druk is. En reserveringen van parkeerplaatsen voor overnachtingen via CTC zitten in de pijplijn.

Uitgeruste chauffeurs en snellere ritten

Van Uden Bekx Transport in Beek en Donk wil vol aan de bak met CTC. De transporteur draaide met vier vrachtwagens mee met een test van een half jaar, en die leverde veel voordelen op. Daarom heeft de transporteur onlangs een subsidie-aanvraag gedaan voor 30 auto’s die voornamelijk Noord-Brabant en Limburg als werkgebied hebben.

Van Uden Bekx is gevestigd aan de provinciale weg N279. De verkeerslichten in de buurt zijn allemaal slim, en verbonden met de software in de vrachtwagens. Op de boordcomputer is dan ook te zien wat het verkeerslicht gaat doen. Wordt het groen, en zo ja, over hoeveel seconden? Algemeen directeur Wilbert van Uden: “Dan kan de chauffeur de vrachtwagen bijvoorbeeld laten uitrollen. Of de chauffeur krijgt de melding dat het licht op rood blijft.” Hij roemt ook de grotere veiligheid als gevolg van CTC op de boordcomputer, vanwege de filemeldingen en waarschuwingen bij ongelukken bijvoorbeeld.

Aan het systeem is ook een slimme bandenspanningsmeter verbonden, een sensor in de weg die vlakbij het bedrijf zit. “Daarmee kun je zien of de bandenspanning goed is. Met de juiste spanning rijden is veiliger.”

Van Uden somt meer voordelen op: “De ritten kosten minder tijd, de remmen en de banden van de vrachtwagens slijten minder snel en we verbruiken minder diesel en LNG. En nog belangrijker: de chauffeurs zijn veiliger en voelen zich na een werkdag meer uitgerust.”

Voetje sturen

Resultaat: de chauffeur beschikt over meer informatie. “Diegene ziet bijvoorbeeld op het beeldscherm over hoeveel seconden dat verkeerslicht groen wordt en kan op basis daarvan zijn of haar voetje sturen”, schetst Goossens. En als flexibele verkeerslichten eerder groen worden, scheelt het tijd. Doordat de chauffeur verder minder vaak hoeft te remmen, verbruikt de vrachtwagen minder brandstof. Dat scheelt ook CO2-uitstoot op en de banden gaan langer mee. De verkeersveiligheid neemt eveneens toe. Daarnaast heeft de chauffeur minder last van irritatie en de lading komt eerder op de bestemming! Met CTC tot slot is het mogelijk om de controleur digitaal te informeren.

Lees ook: "Een nieuw TMS, WMS of FMS: bezint voor je begint”