Stel je voor: zachtjes stuurde ze haar elektrische vrachtwagen via de afslag naar de beveiligde parkeerplaats. Bij het hek werd ze meteen herkend en verwelkomd door de AI-receptionist, waarna de vrachtwagen werd geleid naar de vooraf gereserveerde plaats. Wat was dat vroeger dan toch een gedoe, dacht ze. Oudere vrachtwagenchauffeurs hadden haar de verhalen verteld.

De regels schreven voor dat je regelmatig je rust moet nemen. Maar het vinden van een plek waar je dit goed kon doen, was nog niet zo gemakkelijk. Soms betekende het dat je op de vluchtstrook moest gaan staan, wat natuurlijk erg gevaarlijk was. Bovendien was dat verboden.

En dan had je ook nog de criminaliteit. Je moest altijd op je hoede zijn – ladingdiefstal en vernieling kwamen nogal eens voor. Daar hoor je nu weinig meer over. Nou ja, laatst nog wel een keer. Maar ze werden snel door de politie opgepakt, nadat automatische camerasystemen direct alarm hadden geslagen.

Lees ook: 165 extra beveiligde vrachtwagenparkeerplaatsen erbij in Venlo

Zo, eindelijk aangekomen. Nu de vrachtwagen aan de gereserveerde oplaadkabel, een lekkere douche en dan een hapje eten. Ze zag er al naar uit om haar collega’s te zien met wie ze online had afgesproken.

Klinkt goed toch? Maar mogelijk gaat de truckparking van de toekomst er heel anders uitzien. De digitalisering zal verder gaan, dat lijkt wel zeker. Maar het AI-systeem bij het hek zou ook wel eens een deel van het chauffeurswerk over kunnen gaan nemen. Daarnaast moet het wegvervoer vergroenen. Maar hoe precies weten we nog niet.

Verder zullen truckparkings veranderen van leveranciers van ‘vieze’ brandstoffen in producenten en leveranciers van schone varianten. En sociale veiligheid is vanzelfsprekend. In de toekomst zouden truckparkings ook meer functies kunnen gaan vervullen in de logistieke keten. Denk maar eens aan het uitwisselen van lading tussen lange-afstand en korte-afstand transport.

Een belangrijke eigenschap van de truckparking van de toekomst is daarom ook: flexibiliteit. Het inspelen op nieuwe ontwikkelingen kenschetst de ondernemer, en dat geldt zeker voor de exploitant van een vrachtwagenparkeerplaats. Die mogelijkheid moet de exploitant ook hebben. Overheden kunnen daar rekening mee houden door de ondernemer bij het afgeven van vergunningen niet in een te strak keurslijf te persen.

De Europese Commissie heeft enige jaren geleden een studie laten doen en een consortium, met Panteia in de lead, normen op laten stellen. Waar moet een truckparkeerplaats op het gebied van veiligheid en service aan voldoen? Die voorzag in enorme vraag naar duidelijkheid. Het heeft een boost gegeven aan het tot stand komen van een netwerk van beveiligde truckparkings op de Europese corridors.

Maar normen zijn geen statisch geheel. Behoeftes veranderen. En er zijn nieuwe technologische oplossingen om de problemen te lijf te gaan. We moeten daarom de ontwikkelingen blijven volgen. Ook moeten we ons steeds de vraag blijven stellen wat in de toekomst de opgaves zijn voor het wegvervoer en de chauffeurs, en op welke manier vrachtwagenparkeerplaatsen ons daarbij kunnen helpen!

Menno Menist is directeur Business Development bij Panteia