"Veiligheid op de werkvloer speelt tegenwoordig een prominente rol in de overgrote meerderheid van bedrijven, en terecht," benadrukt Fabian Zimmermann, Product Manager Safety Solutions bij Linde MH. "Steeds weer leiden ongelukken met intern transport tot ernstig letsel, op zelfs dodelijke ongelukken. De oorzaken zijn talrijk en variëren van onvoorzichtige voetgangers en onoplettende bestuurders tot simpelweg het vergeten over de schouder te kijken bij het achteruitrijden," aldus Zimmermann. "Met ons 'Vision Zero'-concept hebben we ons tot doel gesteld om ongevallen in de intern transportwereld volledig te voorkomen - vooral ongevallen waarbij mensen gewond raken. Investeringen in veiligheidsassistentiesystemen betalen zich in meerdere opzichten terug, want naast persoonlijk leed helpen ze productiviteitsverlies te voorkomen en kosten te sparen."

Kunstmatige intelligentie

De intelligente achteruitrijcamera wordt nu toegevoegd aan het uitgebreide assortiment veiligheidsassistentiesystemen van Linde MH. De camera is ontwikkeld met behulp van kunstmatige intelligentie en heeft ‘geleerd’ om mensen te onderscheiden van andere obstakels die aan de achterkant van de truck verschijnen. Als het systeem een persoon detecteert in een bepaalde hoek rond de camera, wordt een waarschuwingssysteem geactiveerd en geeft het het gevaar op verschillende manieren weer. De chauffeur wordt zowel visueel via het display als via een akoestisch waarschuwingssignaal gewaarschuwd voor het potentiële gevaar. Daarnaast kan een automatische verlaging van de rijsnelheid worden geactiveerd om het risico op een ongeval verder te minimaliseren. "Door het algoritme alleen te richten op de ernstige aanrijdingen waarbij mensen betrokken zijn, voorkomen we dat bestuurders ongevoelig en uiteindelijk immuun worden voor de waarschuwingssignalen," zegt Zimmermann. Om het aantal signalen te beheersen, kunnen de alarminstellingen worden beperkt tot wanneer de truck daadwerkelijk in de richting rijdt waar mensen aanwezig zijn.

Waarschuwing

Het individueel instelbare personendetectiegebied van de Linde Reverse Assist Camera beslaat maximaal twaalf meter en kan worden verdeeld in twee waarschuwingszones. Als de voetganger verder weg is, wordt de snelheid van de truck minder verminderd dan wanneer de persoon zich dichterbij de truck bevindt. Op de nieuwste generatie vorkheftrucks worden de camerabeelden weergegeven op het optionele 7" display in full-screen modus of op een gesplitst scherm. Bij deze modellen is de intelligente camera volledig geïntegreerd in het ontwerp van de truck. Een extra monitor voor de achteruitrijcamera is niet nodig, deze zou het zicht in dit gebied kunnen belemmeren.

Combineren

De Linde Reverse Assist Camera kan als stand-alone oplossing worden gebruikt. Maar omdat één enkel veiligheidssysteem vaak niet voldoende is om het brede scala aan operationele risico's af te dekken, is de oplossing ook compatibel met andere bestaande veiligheids- en hulpsystemen van Linde. Hieronder valt bijvoorbeeld Linde Motion Detection, dat voorkomt dat de truck start als er een persoon of voertuig achter de truck beweegt. "De Linde Reverse Assist Camera en Linde Safety Guard vormen ook een ideale combinatie," zegt Zimmermann, verwijzend naar een toepassing bij een klant. Als de heftrucks daar van het buitenterrein de donkere hal binnen rijden, wordt de snelheid automatisch verminderd en gaat de deur open als de roldeur wordt bereikt. Bovendien wordt er een grote gevarendriehoek op de vloer in de hal geprojecteerd om voetgangers te waarschuwen voor de naderende vorkheftruck.

Lees meer: Motrac breidt portfolio elektrische pallet- en vorkheftrucks uit