Jumbo heeft met eerdere voertuigen de nodige ervaring opgedaan met elektrificatie en gelooft in de inzet ervan, zegt vlootmanager Wilko Maas. “Bij Jumbo zetten we continu stappen om verder te verduurzamen. Ook tijdens het transport willen we het energieverbruik en de emissies zoveel mogelijk beperken. Bijvoorbeeld door onze vrachtwagens efficiënter te beladen en onze routes slimmer in te plannen. We investeren ook volop in de verduurzaming van ons wagenpark. Zo maken we steeds meer gebruik van hybride- en elektrische vracht- en bezorgwagens. Met deze nieuwe bakwagen kunnen we ons elektrisch wagenpark verder optimaliseren.”

Meerdere koelzones

De Scania 25P BEV (Battery Electric Vehicle) heeft een koelopbouw van Burgers Carrosserie met een, eveneens, volledig elektrische koelmotor van Carrier. Deze wordt via een E-PTO elektrisch aangedreven vanuit de batterijen van het voertuig. De opbouw is zodanig ingericht dat met meerdere koelzones gewerkt kan worden. Dat wordt mogelijk gemaakt door de drie compartimenten door middel van in de lengte verplaatsbare, opklapbare schotten. Dat verhoogt de efficiency en maakt het voertuig extra flexibel. Op deze manier is een voertuig gecreëerd dat volledig zero-emissie kan opereren. 

De opbouw is voorzien van rvs-spatschermen en -doorbouw, geheel in kleur meegespoten. De laadbak is voorzien van vierdelige achterdeuren, zodat bij laden en lossen van enkele karren minder koelverlies plaatsvindt. Verder is de auto voorzien van een 3000 kilo Piek-uitgevoerde laadklep voorzien van alle toebehoren. “Daarnaast is het voertuig ook extra stil, een mooie bijkomstigheid bij het bevoorraden van winkels in binnensteden en woonwijken”, aldus Maas. 

Jumbo ziet ook heil in hybride

Het voertuig wordt gestationeerd op het Jumbo-dc in Veghel. Daar wordt ook gebruiktgemaakt van de aanwezige laadinfrastructuur. 

Lees ook: De orderboeken van Scania zitten dicht, maar niet voor plug-inhybridetrucks

In het kader van de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek starten in 2025 zo’n dertig steden met een zero-emissiezone in de binnenstad. Dat betekent dat ook de trucks in de logistieke flow van Jumbo hiermee rekening moeten houden. “In de komende jaren zullen wij stapsgewijs voertuigen gaan vervangen voor elektrische exemplaren of hybridetrucks”, vertelt Maas. “Wij zien duidelijk ook nog steeds een rol weggelegd voor hybridetrucks voor trajecten die niet snel door een BEV kunnen worden bediend. Met een moderne Scania-hybridetruck kun je zuinig rijden op de Euro 6 SCR only-motor en heel eenvoudig via geofencing instellen in welk gebied de truck elektrisch moet rijden.”

Omschakeling voor chauffeurs

De elektrische voertuigen betekenen ook voor de chauffeurs een omschakeling. “Wij hebben al ervaring met elektrisch en hybride rijden, dus onze chauffeurs weten wat ze kunnen verwachten. Wanneer iemand eenmaal elektrisch heeft gereden wil hij of zij eigenlijk niet meer terug naar een dieseltruck.” 

De nieuwe Scania BEV gaat zeven dagen per week in meerdere shifts per dag rijden. Hiervoor krijgen meerdere chauffeurs een instructie voor de nieuwe truck. Naast het laden per stekker kan de chauffeur ook energie terugwinnen door tijdens remacties de batterijen bij te laden, net zoals een moderne Formule 1-auto. “Dit vraagt een iets aangepaste rijstijl van de chauffeur en die krijgt daarvoor van Scania een goede training om het maximale uit het voertuig te halen.”