Eerder deze maand maakte Lidl bekend haar winkels fossielvrij te bevoorraden in de transitie naar volledig elektrisch vóór 2030. En dat gaat niet alleen elektrisch rijden in steden, maar om alle transport in Nederland. “We willen de toekomst naar voren halen en doorpakken! We gaan voor keihard elektrisch rijden.” De elektrische vloot wordt daarom uitgebreid en de opening van een nieuw snellaadplein is hierin een logische stap. Door tijdig voorbereidingen te treffen en door intensieve samenwerking met netbeheerders, logistieke partners en collega’s kon Lidl dit snellaadplein nu al openen, ondanks de uitdagingen met de netcongestie.

Eigen laadinfrastructuur

De eigen laadinfrastructuur zorgt ervoor dat de vrachtwagens maximaal opgeladen worden door eigen opgewekte 100% groene stroom. Deze stroom wordt opgewekt door de 12.500 zonnepanelen die op het gehele dak van het distributiecentrum liggen. Een batterij zorgt er vervolgens voor dat het teveel aan energie dat wordt opgewekt, kan worden opgeslagen en gebruikt wanneer nodig. Het batterij-opslagsysteem heeft een capaciteit van 1.258 kilowattuur en is sinds de ingebruikname van het DC in 2019 ingezet ter ondersteuning van de energievoorziening van huishoudens in Nijmegen-Lent. Met die capaciteit konden circa 200 energiezuinige woningen dagelijks worden voorzien van energie. Dit gaat nu stoppen. De batterij zal nu worden ingezet voor eigen gebruik.  

Denken in kansen

Demissionair minister Jetten is duidelijk ingenomen met het initiatief van Lidl. Hij zei tijdens de opening: "Lidl laat met dit snellaadplein zien in kansen te denken, ook al moeten er hobbels worden genomen. Het laat zien dat als je als supermarktketen je nek uitsteekt, en ergens ja tegen durft te zeggen, er eigenlijk heel veel dingen in beweging kunnen komen. En veel andere ondernemingen en bedrijven willen daar dan ook onderdeel van zijn. Het Rijk maakt beleid rondom gasvrije gebouwen en zonnepanelen op daken, maar je kunt ook zelf alvast aan de slag gaan. Daar zien we vandaag het resultaat van.”

Korte stilstand

Albrecht de Glee, hoofd logistiek Lidl Nederland, gaf aan dat elektrische trucks met een bereik van ruim 300 km een ideale oplossing zijn om winkelbevoorradingen in toekomstige emissievrije zones te garanderen. “Vrachtwagens hebben door gebruik te maken van snellaadstations korte stilstand-tijden en kunnen op maximale capaciteit worden ingezet. Het is nu tijd om na te denken over de winkelbezorging van morgen."

Uitbreiding

Het zijn nu Lidl’s huisvervoerders AG van Geffen, Melis Logistics en Simon Loos die met hun e-trucks gebruik maken van de laadpalen. Met deze trucks maken zij 2 tot 4 ritten per dag met een maximale afstand van 250 kilometer per rit. Tussen die ritten door kunnen die vrachtwagens aan de laadpalen van 350 kW in 20 minuten weer zijn volgeladen en dus klaar voor de volgende rit. Het laadplein telt zoals gezegd zes laadstation, maar dat aantal zal binnen nu en een paar worden uitgebreid tot twaalf stuks. Die mogelijkheden zijn er. Lidl geeft aan in de toekomst ook de mogelijkheid te willen bieden aan andere bedrijven om gebruik te maken van haar snellaadpleinen.

Lidl Nederland

Als onderdeel van de Schwarz Group is Lidl een van de meest toonaangevende ondernemingen in de levensmiddelenbranche in Europa. De organisatie exploiteert momenteel meer dan 12.000 winkels en 200 distributie- en logistieke centra in 31 landen.In 1997 heeft Lidl haar eerste filialen in Nederland geopend. Inmiddels is Lidl Nederland uitgegroeid tot een organisatie met circa 440 filialen door het gehele land en een webshop voor non-food artikelen.

Lees ook: Lidl ontvangt direct twee Lean & Green Stars