Op een doordeweekse dag bezorgt PostNL gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 7,4 miljoen brieven. De ambitie is om deze brieven en pakketten in 2030 in de last mile uitstootvrij te bezorgen. Het uiteindelijke doel is bedrijfsbreed netto nul CO2-uitstoot in 2050. Dat betekent dat de volledige logistieke keten moet worden herbekeken en aangepast. Hiervoor werkt PostNL intensief samen met partners en klanten in de hele sector. “Dit is zo groot, dat moet je als bedrijf niet alleen willen doen”, zegt Debrichy. Met een positie in de top tien duurzaamste bedrijven in de transport- en logistieke sector wereldwijd, laat het beursgenoteerde bedrijf zien goed op koers te liggen.  

Duurzame gebouwen

Met de BREEAM-certificering van 25 pakkettensorteercentra, die een belangrijk onderdeel van de logistieke keten vormen, is PostNL koploper op het gebied van duurzame gebouwen. Milieuvriendelijke materialen, ledverlichting, installaties om warmte terug te winnen en 26.067 zonnepanelen, waarmee ruim 6,6 miljoen kWh wordt opgewekt, zorgen ervoor dat de panden aan het keurmerk voldoen en een minimale milieu-impact hebben. Dat geldt ook voor het hoofdkantoor in Den Haag. “We gaan hier heel ver in en proberen op alle punten zo goed mogelijk te scoren. Er wordt met insectenhotels en vleermuizenhuisjes zelfs aan de biodiversiteit gedacht.”

Groene brandstoffen

Ze stelt dat met elke dag ongeveer 900 trucks en 1.500 bestelwagens (naast zo’n 430 bestelbussen van bezorgondernemers) onderweg de grootste stappen gezet kunnen worden in de logistiek. Op dit moment zijn ruim 350 PostNL bestelbussen elektrisch. De rest rijdt grotendeels op groene brandstoffen. In de first mile zet PostNL namelijk volop in op HVO100 en bio-LNG, ondanks dat het kostentechnisch minder interessant is dan diesel. Daarmee is volgens Debrichy het aantal kilometers van het eigen vervoer al metzestig procent verduurzaamd. “We zien groene brandstoffen als transitiemiddel tot het aanbod elektrische trucks toereikend is. Want het uiteindelijke doel is natuurlijk een volledig uitstootvrij wagenpark.”

De eerste stap naar dat doel werd afgelopen maand gezet met de ingebruikname van een Renault Truck E-Tech D. Deze eerste elektrische truck van PostNL heeft een actieradius van 220 kilometer. De truck wordt ingezet voor het ophalen van bestellingen bij klanten in de regio Utrecht, vanwaar ze naar de sorteercentra worden gebracht. “Hiermee kunnen we op jaarbasis al 29 ton CO2 besparen,” zegt de programmamaker enthousiast. “Op de lange termijn gaat dit een enorme impact hebben. Maar voordat we EV-trucks op grote schaal gaan inzetten, willen we eerst zo veel mogelijk van deze bakwagen leren. Hoe zit het met de actieradius en het rijgedrag? Waar en wanneer kunnen we laden? Moeten we de planning aanpassen?”  

Afgelopen maand nam Post NL de eerste elektrische truck in gebruik, die wordt ingezet voor het ophalen van bestellingen bij klanten in de regio Utrecht.

220 jaar duurzaam

Hoe anders is dat in de last mile. PostNL is met ruim 2.200 elektrische grotere en kleinere voertuigen goed op weg om de 2030-doelstelling te halen. De Cargolev, een lichte elektrotruck die speciaal voor PostNL is ontworpen, wordt ingezet in vier binnensteden. Dat aantal moet de komende jaren flink omhoog, want PostNL wil in 2025 25 Nederlandse binnensteden uitstootvrij bezorgen.

“Brieven en brievenbuspakjes bezorgen we reeds op 96% van de huishoudens uitstootvrij. Dat zijn de 15.000 collega’s die iedere dag te voet of op de fiets de post en kleine pakketjes rondbrengen. Dat gebeurt al 220 jaar duurzaam, zou ik bijna willen zeggen”, lacht ze. “Grotere pakketten worden in de meeste gevallen met bestelwagens bezorgd. Van de mensen die bij ons in dienst zijn, rijdt zeventig procent op groene brandstof of elektrisch.”

Debrichy vertelt dat de pakketbezorging door externe ondernemers een stuk uitdagender is. Voor velen is het een enorme investering, of ze worden afgeschrikt door de beperkte laadmogelijkheden. Om hen te motiveren mee te gaan in de verduurzaming, zet PostNL verschillende middelen in. “Zeker bij de kleinere ondernemers leeft veel onzekerheid. Die proberen we weg te nemen met advies en routesimulaties. Daarnaast betaalt PostNL de meerkosten van een elektrisch voertuig en is een bonus van 2.000 euro per bestelde bestelwagen beschikbaar om bezorgers een extra stimulans te geven niet langer te wachten.”

Laden bij de buren

Het laden kan eventueel bij één van de 25 sorteercentra waar laadpleinen met laadpalen zijn aangelegd. Ze legt uit dat de laadcapaciteit op basis van inzicht en data zo efficiënt mogelijk wordt ingezet, om te voorkomen dat PostNL geconfronteerd wordt met een gebrek aan stroom. “Het blijkt dat elektrische voertuigen helemaal niet elke dag aan de stroom hoeven. Door goed en slim te plannen is er veel mogelijk. Gelukkig zijn er slimme tools beschikbaar die precies aangeven wanneer welk voertuig het beste kan worden geladen.” 

Om meters te maken, kijkt PostNL ook naar samenwerking met andere partijen, zoals bouwmarkten en supermarkten. “Laden bij de buren, noemen we dat. Elk bedrijventerrein heeft laadpalen ter beschikking, voor eigen logistiek, personeel en consumenten. Dat proberen we op elkaar af te stemmen om de capaciteit die er is zo efficiënt mogelijk te benutten.” 

Harde doelstellingen

Dus ondanks de aangekondigde bezuinigingen blijft PostNL de initiatieven onverminderd doorzetten. “Het helpt dat PostNL harde doelenstellingen op het gebied van CO2-reductie heeft opgesteld,” besluit Debrichy, die andere bedrijven als advies wil meegeven dat ook te doen. “Zorg voor een stukje houvast en geef iedereen de kans mee te denken in de transitie. Daar komen de mooiste dingen uit.”

Lees ook: Totale elektrificatie van transport is niet realistisch