Elektrische bestelwagens zijn net wat zwaarder dan diesel en benzine bestelwagens vanwege de accu. Daarom was er een tijdelijke ontheffing voor de bestuurder van zero emissie bestelwagens om in plaats van rijbewijs C gewoon met rijbewijs B te mogen rijden. Dat is voor ondernemers natuurlijk niet aantrekkelijk. Maar ze willen wel verduurzamen, ook om in zero-emissiezones te kunnen blijven rijden. Er komen Europese regels aan die dit door de hele EU op dezelfde manier gaan regelen. De minister wilde daarop wachten. Verwacht wordt dat de nieuwe wetgeving medio 2024 van kracht wordt.

Onduidelijkheid

Lisa van Ginneken, Tweede Kamerlid voor D66 met mobiliteit in haar portefeuille, vond dat ondernemers gebaat zijn met een eerdere oplossing. Gevreesd werd namelijk dat ondernemers massaal overstappen op de diesel bestelwagens. “Ondernemers weten nu niet waar ze aan toe zijn. Moet je als ondernemer nu dan toch maar een fossiele bus kopen? Of voor een paar jaar investeren in rijbewijs C? Een slecht idee”, laat zij weten op LinkedIn. De Tweede Kamer vond dat ook en nam op 24 oktober haar motie aan.

Goed nieuws

De aanname van de motie van Van Ginneken c.s. over de verlenging van de tijdelijke vrijstelling voor de rijbewijs C-plicht voor zero-emissie bedrijfsvoertuigen is goed nieuws voor ondernemers, het klimaat en de leefbaarheid van steden.

Lees ook: TLN ontstemd over motie uitbreiding ontheffing zero-emissiezones