De laatste maanden is de instroom van elektrische bestel- en vrachtauto’s fors gestegen. Eind 2022 reden er 390 elektrische trucks rond, op dit moment zijn dat er al meer dan duizend, bijna een verdrievoudiging in acht maanden tijd. Ook de aantallen elektrische bestelauto’s zijn fors aan het stijgen, inmiddels rijden er daar al meer dan 20.000 van rond, ruim 6.000 erbij in acht maanden.

Collega-onderzoekers hebben eens berekend dat we straks ongeveer 150.000 bestelauto’s en maximaal 15.000 trucks nodig hebben in de zero-emissie zones. Voor de bestelauto’s zitten we nu dus op zo’n 14% van het benodigde aantal, met nog zo’n 4,5 jaar te gaan voordat vanaf 1 januari 2028 alleen emmissieloze bestelauto’s nog toegang hebben in de zero-emissie zones. De groei zit er nu dus wel in, maar gaat het ook snel genoeg?

Veel ondernemers hebben daar vragen bij, zo bleek recent ook uit berichtgeving van de NOS. En die zorgen zijn zeker niet geheel onterecht. Maar het is de vraag of we wel echt 150.000 elektrische bestelauto’s nodig hebben. Kan dat niet slimmer, ook gezien de beperkingen die er zijn rond netcapaciteit? Emissies zijn tenslotte niet de enige uitdaging, ook de toenemende verkeersdrukte in steden vraagt om actie, evenals de noodzaak om stadslogistieke ketens efficiënter te organiseren. Diverse gemeenten kijken hoe zij met verschillende maatregelen het aantal voertuigen in de binnenstad kunnen beperken, denk bijvoorbeeld aan de veelbesproken proef met de knip op de Amsterdamse Weesperstraat.

Lees ook: Combineer wat meer

Dat moet (logistieke) ondernemers toch aan het denken zetten: is het wel nodig om één op één mijn dieselvoertuig te vervangen door een emissieloze variant? Als je dagelijks met volle wagens de binnenstad bevoorraadt, is directe vervanging natuurlijk niet zo vreemd. Maar voor ondernemers in de zero-emissie zones die hun voertuig slechts beperkt gebruiken en ook geen grote volumes vervoeren, zijn er genoeg alternatieven voorhanden, bijvoorbeeld de inzet van cargo-bikes, het gebruik van stadshubs of uitbesteden aan een stadslogistieke specialist.  

Op die manier kan het nog relatief schaarse aanbod van emissieloze voertuigen, en de al even schaarse netcapaciteit, gereserveerd worden voor het echt onmisbare deel van stadslogistiek. Ook draagt dat bij het aan verminderen van de verkeersdruk in steden. Het mes snijdt zo aan twee kanten, lagere emissies, minder congestie en verbeterde leefbaarheid. Tel uit je winst.

Christiaan van Luik is consultant bij Buck Consultants