Het motto “Sharing is caring’ wordt door veel restaurants gebruikt om een nieuwe manier van samen eten te promoten. Niet ieder voor zich met een zelfgekozen maaltijd, maar meerdere slim gekozen gerechtjes die je samen opeet. Ik zie dit motto ook steeds meer opgeld doen in IT. Het slim delen van data is de manier waarop we onze processen blijven verbeteren.

Het hebben van een goede en veilige IT-infrastructuur is, om in restauranttermen te blijven, een hygiënefactor. De veeleisende klant van tegenwoordig verwacht dat we altijd digitaal aan staan. Dat we real time inzicht bieden in de status van alle zendingen. En zo maken onze BI-tools al die goederenstromen inzichtelijk, en fraaie dashboards laten zien waar onze klanten nog verder kunnen optimaliseren.

Ook richting leveranciers wordt er steeds meer data gedeeld. Van tachograaf tot netwerkonderhoud, van marketingplan tot digitale schadeverzekering, wordt data gedeeld om processen efficiënt en transparant in te richten. Afspraken worden via de cloud geupdate, en verzekeringen worden digitaal aangevraagd.

En ook de manier waarop we onderling samenwerken, verandert in hoog tempo. Het toetreden van de millenials tot de arbeidsmarkt had hiertoe een eerste aanzet gegeven, maar sinds covid is dat proces helemaal versneld. Hierdoor hebben systemen als Teams een prominente rol in de bedrijfsvoering gekregen en is in hoog tempo iedereen naar ‘de cloud’ overgezet. De noodzaak om de dagelijkse wijze van werken te digitaliseren was nooit echt hoog geweest, totdat iedereen opeens vanuit huis ging werken en ze allemaal toegang moesten krijgen tot het netwerk.

Ik ben nog steeds een beetje vrolijk over hoe goed en hoe snel dat gegaan is. Overal zag je dat mensen zich soepel aanpasten aan de nieuwe digitale eisen en gewoon vanuit hun woonkamer het werk oppakten. Natuurlijk zijn er ook allerhande risico’s aan te wijzen. Rondom privacy en persoonlijkheid en rondom digitale veiligheid.

Maar toch ben ik ook hier heel positief. En zie ik grote kansen ontstaan om het werk veiliger en efficiënter te doen dan voorheen. Communicatie is heel laagdrempelig geworden en hebben we meer dan ooit connecties met onze klanten en collega’s gemaakt. Aan ons de schone taak om ‘de mens’ in dat traject niet kwijt te raken. Want wat er ook verandert, ik ben overtuigd dat mensen zaken willen blijven doen met mensen.

Cuno Vat is ceo bij Neele-Vat Logistics.