Tijdens praktijktests van het project Hamburg TruckPilot – dat ook deel uitmaakte van het strategische mobiliteitspartnership tussen de stad Hamburg en MAN’s moederbedrijf Volkswagen Groep – vervoerde een logistieke partner eerst 40-voetscontainers – bestuurd door een chauffeur namens Volkswagen Group Logistics – naar de CTA-terminal in de haven van Hamburg. Daar reed de truck vervolgens zelfstandig over het terminalgebied tussen het andere verkeer. Ook manoeuvreerde de truck zichzelf met grote precisie achteruit tot in de parkeerpositie. Na de containerafhandeling verliep de terugreis naar de uitgang van de terminal eveneens autonoom, waarna de chauffeur de besturing weer overnam.

‘Autonoom rijden heeft potentie'

De twee partners zeggen een belangrijke mijlpaal te hebben geslagen op het gebied van geautomatiseerd zeecontainervervoer. Autonoom rijden heeft de potentie om vrachtvervoer veiliger, efficiënter en duurzamer te maken, constateren zij. “Pilotprojecten als de Hamburg TruckPilot onderstrepen dat het gebruik van zelfrijdende trucks technologisch realiseerbaar is en op efficiënte wijze kan worden geïntegreerd in logistieke processen”, verklaart Frederik Zohm, bestuurslid van MAN voor Research & Development. 

Zelfrijdende trucks vanaf 2030 in productie

MAN Truck & Bus en HHLA presenteerden de resultaten van het project eerder deze week in Hamburg tijdens het ITS World Congress 2021. “Autonoom rijden wordt een echte ‘game changer’ in transport”, zegt Zohm. "In nauwe samenwerking met klanten en partners testen we praktische automatiseringsoplossingen met als doel om zelfrijdende trucks vanaf 2030 in serieproductie te hebben.”

autonoom rijden MAN HHLA

HHLA-ceo Angela Titzrath benadrukt dat de samenwerking met MAN “een belangrijke en noodzakelijke stap is in het vormgeven van de toekomst voor vrachtvervoer. Autonoom rijden komt eraan. Bij HHLA bereiden we ons daarop voor, want Logistiek 4.0 biedt kansen op wereldwijde schaal. Om die te kunnen benutten, moeten we openstaan voor verandering”.

De volgende stap: autonoom hub-to-hubtransport

Ook voor de autonome ritten tussen de verschillende logistieke locaties in hub-to-hubverkeer hebben de twee partijen inmiddels data vergaard tijdens praktijkritten op de A7 tussen de Weets Container Terminal Soltau en het 70 kilometer verderop gelegen havengebied. Toekomstige projecten met praktijkritten op de openbare weg zullen hiervan eveneens profiteren. Dergelijke praktijktests, die altijd worden gedaan met veiligheidschauffeurs aan boord, worden dankzij de wet op autonoom rijden in Duitsland ook mogelijk buiten afgesloten gebieden.

De toekomst van vrachtvervoer

Om de automatisering verder te stimuleren is MAN voornemens om meer samenwerkingsprojecten te lanceren voor de ontwikkeling van autonoom hub-to-hubtransport. Vanaf medio dit decennium zijn eerste tests van zelfrijdende MAN-trucks die in de vloot van logistieke klanten zijn geïntegreerd, haalbaar, stelt de vrachtwagenfabrikant. Het doel van MAN is om vanaf 2030 autonoom rijdende trucks vanuit serieproductie te kunnen leveren. In combinatie met emissievrije aandrijvingen hebben deze trucks niet alleen de potentie om de logistieke veiligheid en efficiëntie te vergroten, maar kunnen ze ook een belangrijke bijdrage leveren aan CO2-arm vrachtvervoer.

Paccar

Ook DAF-moeder Paccar neemt de proef op de som met een autonoom rijden truck. Lees hier meer.