De onderzeeër is 50 jaar oud. De lengte van dit bijzondere transport is 54 meter, hoogte is negen meter en de breedte is zes meter. Het gevaarte weegt bijna 500 ton en ging op pad met 30 wendbare en robuuste TII SCHEUERLE InterCombi-aslijnen. De aslijnen moesten het gewicht van 485 ton van de U17-onderzeeër en de bijna 100 ton van de SCHEUERLE InterCombi-aslijnen gelijkmatig verdelen, om ervoor te zorgen dat de weg slechts 2,48 ton per wiel hoefde te dragen. De trekkende vrachtwagen was een MAN. Volgens Kübler was het de eerste keer dat een 30-assige trekker de openbare weg op ging.

Drijvend ponton

Het laden van de U17 op de InterCombi-modules de dag voor vertrek verliep vlot. De onderzeeër, die eerder voor anker lag in de Kieler fjord, kwam aan na het oversteken van de Noordzee op een drijvend ponton, gevolgd door een reis over de Rijn. De trailer bereikte het aan de wal gekoppelde ponton via een ro-ro-helling. Daar werd de onderzeeër hydraulisch opgetild tot een hoogte van 1,4 meter met behulp van acht hydraulische cilinders, elk met een hefvermogen van 100 ton. Vervolgens konden de 30 aslijnen er uiteindelijk onderdoor worden geduwd.

Bij het Technik Museum worden de batterijen van de 50 jaar oude onderzeeër verwijderd. Volgend jaar gaat de U17 weer op pad, ditmaal naar het Technik Museum Sinsheim. Dat is zijn eindstation.

Lees ook: Faymonville gaat speciaal vervoer niet uit de weg