Een pandemie, prijsstijgingen en leveringsproblemen: 2021 bood op zijn zachtst gezegd uitdagingen voor truckfabrikanten. Ondanks dat, was het een goed jaar voor DAF Trucks. Met 31,1 procent marktaandeel van het trekkende materieel boven de 16 ton, is DAF Trucks wederom marktleider in Nederland. “We groeien wel degelijk”, zegt Michiel Kuijs, managing director DAF North West Europe, “ondanks missende onderdelen.”

DAF-trucks ‘onaf’ op een parkeerplaats

Want al waren er toeleveringsproblemen van chips, toch besloot DAF trucks te blijven produceren. Deze werden vervolgens, in afwachting van het missende onderdeel, incompleet op een parkeerterrein gestald. Van de 4.500 incomplete auto’s staan er momenteel nog circa 2.000 op deze manier bij.

De fabrikant produceerde 220 trucks per dag. En al was dat minder dan de maximale capaciteit van circa 315 voertuigen, er kón in ieder geval nog geproduceerd worden. “Met deze strategie bleef de voertuigregistratie op peil en konden we onze toeleveranciers aan het werk houden”, zegt Kuijs. Door (vooralsnog) afnemende componentenproblemen schroeft DAF de komende tijd de productie stapsgewijs weer op naar 250 trucks per dag. 

Michiel Kuijs DAF Trucks
Michel Kuijs: “De voertuigregistratie bleef op peil en we konden onze toeleveranciers aan het werk houden.”© DAF Trucks

De huidige crisis in Oekraïne, waar veel componenten (in)direct vandaan komen, zorgt voor schaarste en daarmee voor een kostprijsstijging van grondstoffen. Het is onvermijdelijk dat deze stijging doorbelast zal worden. DAF bekijkt welke auto’s in het orderboard zitten en hoe ver die al zijn, om vervolgens het gesprek aan te gaan met de klant. 

DAF zet in op despecificatie

De nieuwe generatie DAF Trucks wordt als game changer gezien om de CO2-reductie doelstellingen te halen. Op de lange afstand wordt al een brandstofreductie tot 12 procent behaald. DAF zet daarnaast in op despecificatie: alles dat niet noodzakelijk is, kan weg. In verkoopgesprekken zal eerst de ideale auto worden bepaald, om deze vervolgens aan de hand van de Vecto-waarde – Vecto staat voor Vehicle Energy Consumption Calculation Tool – te optimaliseren. Ook verwacht DAF grote vraag naar elektrische trucks en andere alternatieve aandrijflijnen.

De nieuwe generatie DAF’s (NGD) XF, XG en XG+ zijn uitgeroepen tot International Truck of the Year 2022. De NGD beslaat nu zo’n twee derde van het orderboard. De productie van modeljaar 2017 wordt langzaam afgebouwd. DAF voorspelt voor dit jaar veel meer heavy duty-trucks en iets meer medium duty. Maar de orderboeken zijn lang; er geldt nu een levertijd van negen maanden. “Wij hebben in ieder geval nog wel mogelijkheden om in 2022 te leveren en streven naar de juiste oplossing voor elke taak”, besluit Kuijs.