In maart 2023 publiceerde de Europese Commissie een herzieningsvoorstel voor de Rijbewijsrichtlijn. Het voorstel stelt onder andere een modernisering van het rijbewijssysteem voor, met een digitaal rijbewijs naast het fysieke, en het versimpelen van bepaalde regels. In Nederland is de vraag actueel wat er met de tijdelijke vrijstellingsregeling - tot 1 juli 2024 - moet gebeuren voor de zwaardere elektrische bestelauto’s. Het Europees Parlement wil dus dat deze regeling permanent wordt.

Elektrische bestelbusjes

Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD/Renew Europe): “De VVD heeft zich hard ingezet voor het verhogen van het tonnage voor elektrische bestelbusjes in de hele EU. Dat het Parlement hiervoor heeft gestemd, is positief. Dit betekent concreet dat je in heel de EU elektrische bestelauto’s tot een maximumgewicht van 4250 kg mag besturen met een 'gewoon' B-autorijbewijs. Bestuurders van zo'n bus hoeven op termijn geen extra C-rijbewijs te halen, volgens het Parlement.”

Minimumleeftijd

Verder staat in het voorstel een minimumleeftijd van 17 jaar voor het autorijbewijs B en BE. Dit is al het geval in Nederland. Daarnaast moeten 17-jarigen de mogelijkheid krijgen om vrachtwagens te besturen met een begeleider. Nagtegaal: ‘Het verlagen van de minimumleeftijd naar 17 jaar voor autorijden en beroepsgericht rijden in een vrachtwagen juich ik toe. Het is goed dat we dit, gezien de nijpende chauffeurstekorten, Europees aanpakken. Dit kan helpen om het chauffeurstekort in het wegvervoer te verminderen.”

Verplichte medische keuring naar de prullenbak

In eerste instantie werd een verplichte medische keuring voorgesteld bij iedere aanvraag en verlenging van het autorijbewijs. In Nederland wordt een medische check echter alleen gedaan vanaf 75 jaar of in geval van een medische aandoening. Een dergelijke uitbreiding zou een disproportionele druk betekenen op onze gezondheidszorg en het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Daarom heeft de VVD heeft zich er hard voor gemaakt om deze verplichting uit het voorstel te halen en dat is nu gelukt. Het is nu aan de EU-landen zelf om te beslissen of de zelfbeoordeling moet worden vervangen door een medisch onderzoek bij specifieke gevallen.

Lees ook: 5 vragen over de energietransitie voor Europarlementariër Caroline Nagtegaal