Met de lancering van de Maasvlakte Shuttle vond Trimodal Europe in 2022 een oplossing voor de groeiende congestieproblemen rondom de Rotterdamse haven. Dat was een duurzame treinverbinding tussen het Rail Service Centrum (RSC) en diverse diepzee terminals op de Maasvlakte.

1.600 teu

Wekelijks werd meer dan 1.600 TEU van de weg gehaald en per spoor vervoerd. Dit dankzij de dagelijkse treindiensten volgens een vast schema tussen de verschillende haventerminals en het RSC. Dit heeft niet alleen tijd bespaard en CO2-uitstoot gereduceerd, maar zorgde ook voor een beter gebruik van de beschikbare wagon- en railcapaciteit.

Na de coronapandemie in 2022 nam het aanbod toe. Het groeiende tekort aan chauffeurs creëerde een grotere vraag naar intermodale oplossingen. De Maasvlakte Shuttle bood de modal shift bij het RSC aan. Daarbij lossen vrachtauto’s de containers in de oostelijke gelegen Waalhaven, waarna ze op de trein worden geplaatst en vice versa. Dit nam de noodzaak voor verder vrachtvervoer in het havengebied weg, wat zorgde voor een snellere verbinding met het achterland.   

Vorig jaar stond in het teken van de economische crisis, afnemend volume, het deels wegvallen van toewijding van sommige opdrachtgevers en toenemende gebruikskosten van het spoor. Bovendien zijn er factoren in het Rotterdams havengebied waarop onvoldoende controle kan worden uitgeoefend. Denk aan de toewijzing van tijdslots en de capaciteitsplanning bij de terminals. Daarom heeft de directie van Trimodal Europe besloten om de treinverbinding Maasvlakte  Shuttle met ingang van 15 mei te stoppen.

Lees ook: “In Nederland zitten we op het verkeerde spoor”