Duitsland is de belangrijkste handelspartner van Nederland. Onze goederenexport naar Duitsland krimpt, net als de Duitse economie. Het Nederlands wegtransport vervoert een deel van de goederen die via ons land naar Duitsland worden uitgevoerd, en een deel van artikelen die vanuit Duitsland ons land in komen.

Daling buitenlandse handel

Als belangrijkste spelers van de Duits-Nederlandse wegvervoersrelatie merken Nederlandse wegvervoerders de daling in die buitenlandse handel meteen. De officiële Duitse mautstatistieken over 2023 laten de verminderde activiteit van Nederlandse wegvervoerders op de Duitse mautplichtige wegen duidelijk zien:

  • 5,9% minder mautkilometers
    Het aantal Nederlandse kilometers op de Duitse mautwegen daalde van iets meer dan één miljard kilometers in 2022 naar 968 miljoen kilometers in 2023. Nederland is al jaren niet meer de grootste ‘mautkilometervreter’. Polen (7,5 miljard),  Litouwen (1,4 miljard), Tsjechië (1,3 miljard) en Roemenië (1,2 miljard) laat Nederland voor. Maar vervoerders uit die landen reden in 2023 ook allemaal minder kilometers. Naast de 22,5 miljard kilometers die Duitse vervoerders aflegden, reden buitenlandse vervoerders in totaal 17 miljard kilometers. Zij vormden dus nog steeds een aanzienlijke inkomstenbron. Een bron van inkomsten die na de verhoging van de maut per 1 december 2023 nog fors zal stijgen.
  • 4.1% minder Nederlands-Duitse grenspassages
    Waar in 2022 18,1 miljoen vrachtvoertuigen van diverse nationaliteiten de Nederlandse-Duitse grens over gingen, waren dat er 17,4 miljoen in 2023. Dat zijn inkomende en uitgaande vrachtvoertuigen opgeteld. De Nederlands-Duitse grensovergang A40 Straelen is met 3,6 miljoen passerende voertuigen de op één na drukste grensovergang. De drukste is de overgang A12 Frankfurt/Oder met Polen, die 3,7 miljoen passerende vrachtvoertuigen telde.
  • 4,4% minder ritten
    Het aantal ritten op de Duitse mautwegen door vrachtauto’s met een Nederlands kenteken ging omlaag van 13,1 miljoen in 2022 naar 12,6 miljoen in 2023. Qua aantal ritten staat Nederland op de derde plaats, na Polen (53,3 miljoen) en Litouwen (13,2 miljoen). Er kunnen uiteraard meer ritten na elkaar worden uitgevoerd op de Duitse tolwegen.
  • 1,6% kortere ritten
    De gemiddelde ritlengte van Nederlandse vrachtauto’s op de Duitse mautwegen daalde van 78,3 kilometer in 2022 naar 77,1 kilometer in 2023. Alleen Frankrijk (58,2 km) en Luxemburg (66,4 km) maakten gemiddeld kortere ritten.

Dat Nederlandse voertuigen veel korte ritten maken, zal zeker verband houden met het feit dat het Nederlandse wegvervoer vooral gericht is op de deelstaat Nordrhein-Westfalen. Die grenst namelijk aan Nederland.

Lees ook: “Een diesel is een factor 3 goedkoper”