Van slimme verkeerslichten tot in-truck informatie over gevaarlijke situaties: de toepassingen van Connected Transport leveren een transporteur veel op. Denk aan hogere verkeersveiligheid, kostenbesparing en CO2-vermindering.
De toepassingen zijn al geïntegreerd in de software oplossingen van AddSecure, Pharox, Data2Track, Aventeon, GPS-Buddy, Prometheus, MobiCoach, Logi-App en Trimble. Aan de slag gaan met Connected Transport kost een transporteur dus nauwelijks tijd of moeite.

Subsidie voor transporteurs

Transporteurs die willen profiteren van de voordelen van Connected Transport kunnen tot 30 september 2023 subsidie aanvragen. Deze subsidie bedraagt 70 euro per voertuig en kan - afhankelijk van het aantal voertuigen - oplopen tot 100.000 euro. Meer informatie hierover vind je op www.connectedtransport.nl.

De beschikbare toepassingen van Connected Transport

  1. In-truck signalering en snelheidsadviezen: Chauffeurs ontvangen direct via de boordcomputer informatie over de maximumsnelheid, inhaalverboden en rijstrook-configuratie. Zo kunnen zij anticiperen op afgesloten rijstroken, aangepaste snelheid of een veranderende maximumsnelheid. Het gaat hierbij uitsluitend om de meest belangrijke informatie, zodat de chauffeur niet onnodig wordt afgeleid.
  2. Prioriteit bij intelligente verkeersregel-installaties: De nieuwe generatie verkeersregelinstallaties (iVRI’s) weet welke auto’s, fietsers en bussen er op hen afkomen. Wanneer een transporteur dit middels Connected Transport koppelt aan zijn wagens, dan kunnen zij prioriteit krijgen bij specifieke verkeerslichten. Oftewel: op sommige locaties krijgen de chauffeurs vaker groen licht. Het scheelt afremmen en optrekken en daardoor tijd, brandstof en CO2-uitstoot.
  3. In-truck actuele informatie over iVRI: Op locaties waar er wel gebruik wordt gemaakt van een iVRI, maar niet van prioritering voor vrachtverkeer, profiteren chauffeurs alsnog van het slimme karakter van de verkeerslichten. Zij ontvangen een melding over de status en kunnen daardoor zuiniger en ontspannen anticiperen op naderend rood of groen licht. Gas terugnemen of juist de snelheid iets opvoeren: zo rolt de vrachtwagen rustig door bij groen licht.
  4. In-truck brengen van wegsensordata: Een speciale sensor, verwerkt in het wegdek, registreert eventuele afwijkingen aan een band. Wanneer een chauffeur hier overheen rijdt, krijgt hij in de cabine direct informatie over de bandenspanning. In de toekomst is het doel om ook te werken met informatie van andere sensoren, zoals het gewicht van de truck of de beschikbaarheid van een veilige parkeerplek.
  5. In-truck info over gevaarlijke situaties en werkzaamheden: Chauffeurs kunnen onderweg verrast worden door onverwachte omstandigheden. Een ongeval, een auto die stilstaat langs de kant van de weg of wegwerkzaamheden: allemaal omstandigheden die voor een onveilige situatie kunnen zorgen. Voor chauffeur én andere weggebruikers. Connected Transport maakt deze actuele informatie beschikbaar voor informatiediensten, die het vervolgens vertalen naar een concreet advies voor de chauffeurs.

Meer weten?

Heb je vragen? Wil je meer weten over Connected Transport? Of over de subsidie? Ga dan naar www.connectedtransport.nl. of stuur een bericht naar [email protected].

Lees ook: ‘De app maakt het connected rijden nóg leuker